برنامه سرمایه گذاری آمریکا EB5 چیست و چگونه تبلیغ می شود؟
15 سپتامبر 2015 - 23:37
بازدید 482
8

در مشاوره با دوستان مراجعه کننده ای که علاقمند به مهاجرت به کانادا و آمریکا هستند به این جمع بندی رسیده ام که به دلیل حجم بالای تبلیغات در بازار و دریافت اطلاعات ضد و نقیض سردرگم شده اند و واقعا نمی توانند در مورد برنامه مورد نظر خود تصمیم بگیرند. در این مطلب بنا […]

ارسال توسط :
پ
پ

در مشاوره با دوستان مراجعه کننده ای که علاقمند به مهاجرت به کانادا و آمریکا هستند به این جمع بندی رسیده ام که به دلیل حجم بالای تبلیغات در بازار و دریافت اطلاعات ضد و نقیض سردرگم شده اند و واقعا نمی توانند در مورد برنامه مورد نظر خود تصمیم بگیرند. در این مطلب بنا دارم مقایسه ای بین برنامه هایی که در بازار این روزهای مهاجرت تبلیغ می شود داشته باشم شاید کمکی به رفع سردرگمی افراد باشد. توضیح اینکه کنپارس هیچ محدودیتی در اقدام در هر یک از این برنامه ها ندارد.

در پی هر برنامه را از چند جهت مورد بررسی قرار می دهیم شامل:

مشخصات کلی برنامه، آنچه در بازار تبلیغ می شود، مزایای برنامه، معایب برنامه، هزینه های قطعی، هزینه های پنهان

در پایان هم نتیجه گیری این مقایسه را خواهیم داشت.

برنامه سرمایه گذاری آمریکا EB5:

مشخصات کلی برنامه سرمایه گذاری آمریکا:

در این برنامه متقاضی مبلغ یک میلیون دلار را برای راه اندازی یک بیزنس هزینه می کند و یا اینکه دست کم مبلغ ۵۰۰ هزار دلار را در یک پروژه تایید شده یکی از دفاتر منطقه ای در آمریکا برای ۵ سال سرمایه گذاری می کند. در صورتی که همه امور به خوبی پیش برود وی گرین کارت مشروط دو ساله دریافت می کند. به شرطی گرین کارت دایم می شود که ثابت شود ظرف دو سال در آن پروژه در نسبت سهم مشارکت وی ده شغل ایجاد شده و یا حفظ شده است. در این برنامه هیچ تضمینی در مورد بازگشت سرمایه شما نیست و عملا شما باید ریسک سرمایه کذاری را بپذیرید. 

آنچه در بازاردر مورد برنامه EB5 تبلیغ می شود:

۱- در تبلیغات بازار به ندرت در مورد ریسک اقدام صحبت می شود و به گونه ای سخن می گویند که تو گویی نتیجه اقدام قطعی است. حال آنکه هم سرمایه شما در معرض ریسک است و هم ویزای شما می تواند به دلیل عدم تامین آن شرط با مشکل مواجه شود.

۲- برخی از شرکتها خود بر دفتر منطقه ای کنترل دارند و در خود پروژه پیشنهادی هم سهم دارند و این می تواند برای متقاضی خبر خوبی نباشد چرا که سود اصلی آن مجموعه از پروژه ای است که درگیر آن می شوند و عملا ورای اقدامات حقوقی و وکالت شما به نوعی درگیر سرمایه گذاری هستند. 

۳- در برخی پروژه ها وعده سود ناشی از سرمایه گذاری ۵ ساله هم داده می شود که درمورد پذیرش این وعده باید دقت کرد چون در بیشتر پروژه ها ادعایی گزاف است.

۴- معمولا در مورد موفقیت پروژه و مزایای آن اغراق می شود و باید در این زمینه نیز دقیق بود و پروژه درست انتخاب کرد.

مزایای برنامه سرمایه گذاری آمریکا:

مزیت این برنامه این است که اگر همه چیز به خوبی پیش برود شما اقامت دایم آمریکا را خواهید داشت و تعهدی بر سرمایه گذاری بیشتر ندارید.

معایب برنامه سرمایه گذاری آمریکا: 

۱- عیب اصلی آن دو ریسک بزرگ در اقدام در این برنامه است. از یک سو در مورد بخش و یا همه مبلغ ۵۰۰ هزار دلار دارایی خود که برای ۵ سال سپرده اید ریسک می کنید. شما هیچ کنترلی بر چگونگی هزینه کرد آن ندارید و همه چیز به عملکرد تیم مدیریت پروژه بستگی دارد. گذشته از اینکه اوضاع و احوال اقتصادی نیز به شدت بر آن تاثیر گذار است. از سوی دیگر به فرض اینکه همه امور به درستی پیش برود چه بسا امکان رفع شرط گرین کارت شما فراهم نشود. بسیار ساده ممکن است مدیران پروژه نتوانند ثابت کنند که به تعداد کافی شغل ایجاد کرده اند و یا مشاغل موجود را حفظ کرده اند. در این میان این متقاضی است که اقامت را از کف می دهد.

۲- در این برنامه متقاضی نمی داند به فرض دریافت اقامت دایم در نهایت چه مقدار پول از دست می دهد به تعبیر دیگر هزینه پنهان و غیر قابل پیش بینی دارد. چه میزان از سرمایه اش بعد از ۵ سال بر می گردد و چه مقدار از او برای رفع شرط اقامت طلب خواهند کرد. رقمی که ممکن است متقاضی در این برنامه هزینه کند از ۱۰۰ هزار دلار به فرض در نظر نگرفتن سود ۵ ساله سرمایه گذاری و نیز دریافت تمام و کمال مبلغ سرمایه گذاری پس از ۵ سال و ۶۰۰ هزار دلار به فرض از کف رفتن سرمایه متغیر است.

۳- امکان بیمه کردن و یا تضمین بازگشت مبلغ سرمایه وجود ندارد چرا که این امر مغایر ذات برنامه است و غیر قانونی است.

۴- زمان در این برنامه مانند دیگر برنامه های مهاجرتی قابل پیش بینی نیست.

۵- در صورت انتخاب پروژه نامناسب تغییرات پروژه (Material Change) و موضوعات حاشیه ای می تواند به عدم موفقیت پرونده منجر شود که همه خارج از کنترل متقاضی است.

هزینه های اقدام در برنامه EB5:

در این برنامه متقاضی علاوه بر سرمایه گذاری دست کم۵۰۰ هزار دلاری که انجام می دهد باید هزینه مدیریت سرمایه گذاری که معمولا بین ۴۵ تا ۶۰ هزار دلار است و نیز حق الوکاله ای بین ۱۵ تا ۳۵ هزار دلار بپردازد. گاه این دو مبلغ با هم اعلام می شود و معمولا در بازار ایران روی رقم ۸۰ هزار دلار صحبت می شود. این ارقام شامل هزینه رفع شرط نیست و معمولا در قراردادها به این مورد اشاره نمی کنند و پیشاپپیش به عهده نمی گیرند.

هزینه های پنهان اقدام در برنامه EB5:

۱- هزینه رفع شرط گرین کارت که می تواند بین ۲۰ تا ۳۰ هزار دلار برایش طلب شود و موکول به زمانی است که دو سال از گرین کارت موقت شما گذشته است. طبیعی است شما چاره ای جز عقد قرارداد با همان صاحبان پروژه و مجموعه ای که پرونده شما را به عهده داشته ندارید. 

۲- شما نمی دانید چه میزان از سرمایه شما از کف خواهد رفت بنابراین واقعا نخواهید دانست که چه میزان پرداخت خواهید کرد.

۳- گاه در میانه کار وکیل شما با شما تماس خواهد گرفت و به دلایلی پروژه مورد توافق شما را غیر قابل اقدام اعلام میکند اینکه تعداد سرمایه گذاران تکمیل شده و یا دلایل دیگر به عنوان علت عدم امکان ادامه کار در آن پروژه مطرح خواهد شد. در این شرایط معمولا پروژه آلترناتیو گرانتر است و از شما خواهند خواست مبلغ دیگری را برای آنها ارسال کنید.

توصیه:

اگر مصمم به اقدام در این برنامه هستید و راه دیگری برای اقدام برای مهاجرت به آمریکا ندارید باید ریسک خود را با انتخاب درست مجموعه ای که با آن کار می کنید و نیز پروژه ای که در آن سرمایه گذاری می کنید به حداقل رسانید. توجه کنید این ریسک هرگز صفر نخواهد بود ولی می توانید با انتخاب مجموعه ای خوش نام و پروژه ای مناسب با خیال راحت تری اقدام کنید. توصیه اکیدم این است که به آنچه در کانالهای ماهواره ای با هیجان می شنوید به طور کامل اعتماد نکنید و برای یافتن پروژه بهتر جستجوگر باشید.

منتظر بخش بعدی این مقاله که در مورد برنامه E2 خواهد بود، باشید

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar