بازار مهاجرت؛ ادعاهای واهی بعضی موسسات و گمراهی متقاضیان
24 ژانویه 2011 - 18:28
بازدید 381
9

علی مختاری   چندی پیش یکی از دوستان ویدیوی تبلیغاتی یکی از شرکتهای مهاجرتی فعال در ایران را برای من فرستاد که ظاهرا در شبکه های پر بیننده ماهواره ای به صورت مداوم در حال پخش است. در این تیزر تبلیغاتی به صراحت ادعا می شود که این شرکت نماینده رسمی اداره مهاجرت کاناداست. تصور […]

ارسال توسط :
پ
پ

علی مختاری

 

چندی پیش یکی از دوستان ویدیوی تبلیغاتی یکی از شرکتهای مهاجرتی فعال در ایران را برای من فرستاد که ظاهرا در شبکه های پر بیننده ماهواره ای به صورت مداوم در حال پخش است. در این تیزر تبلیغاتی به صراحت ادعا می شود که این شرکت نماینده رسمی اداره مهاجرت کاناداست. تصور اینکه می توان چنین ادعای گزافی کرد چنان برای بنده سخت بود که برای اطمینان بارها تیزر را نگاه کردم و متاسفانه آنچه می دیدم تکرار همان ادعای بی پایه بود. با سرچی کوتاه در اینترنت دریافتم که اساسا این شرکت فرد مسوولی را نیز در کانادا معرفی نکرده است و معلوم نیست که  چه کس و یا کسانی به عنوان وکیل و یا مشاور قانونی به مشتریان آن موسسه خدمات مهاجرتی ارایه می کنند. این شرکت فعالیت خود را محدود به کانادا نکرده است و مدعی است برای انجام امور مهاجرت به تعداد قابل توجهی از کشورهای جهان آماده ارایه خدمات است.

یکی دو روز بعد از دیدن آن ویدیو در حال وبگردی بودم که سایت شرکت دیگری که در زمینه مهاجرت فعال است توجه مرا به خود جلب کرد. این یکی مدعی بود که افسر صادر کننده ویزا با آنان همکاری دارد یا چیزی شبیه این ادعا. در این سایت هم خبری از نام فرد و یا افراد مسوول با مجوز قانونی برای فعالیت در زمینه مهاجرت کانادا نبود اما مدعی شده بودند که مدیر این مجموعه عضو سی اس آی سی است.

احتمالا موارد دیگری نیز هست که شاید به چشم ما نیامده و حتما دوستان و خوانندگان ما می توانند موارد دیگری را نیز به این ادعاها بیافزایند.

متقاضیان مهاجرت باید در این موارد هشیار باشند که:

۱- وزارت مهاجرت کانادا یک وزارتخانه دولتی است که جز در داخل کانادا در بعضی کشورهایی که کانادا سفارتخانه و یا کنسولگری دارد به عنوان بخشی از سفارت و یا کنسولگری فعالیت می کند. این وزارتخانه به هیچ وجه نماینده ای خارج از بدنه دولت کانادا در هیچ کشوری تعیین نمی کند. از سوی دیگر اداره مهاجرت و سفارتخانه های کانادا و نیز افسران شاغل در آنها قانونا حق ندارند حتی وکیل؛ مشاور و یا شرکت مهاجرتی را معرفی و یا توصیه کنند چه برسد به اینکه نمایندگی بدهند. افراد متقاضی می توانند خود شخصا در ادارات مشخصی که برای هر منطقه تعیین شده است و در مورد ایرانیان معمولا بخش مهاجرت سفارت کانادا در دمشق است پرونده خود را به جریان بیاندارند و یا برای این کار از خدمات وکلا؛ سردفتران کبک و یا مشاورین عضو سی اس آی سی کمک بگیرند.

بنابراین این ادعا دروغ محض و جعل عنوان است و قطعا از نظر دولت کانادا قابل تعقیب کیفری است. به نظر می رسد این مدعیان اساسا در کانادا حضور ندارند وگرنه مرتکب جرمی به این وضوح آن هم در یک رسانه عمومی نمی شدند.

۲- هیچ مامور و افسر کانادایی چه در بخش ویزا و یا دیگر بخشهای اداره مهاجرت و یا سفارت خانه ها اجازه ندارند به هیچ وجه هیچگونه رابطه ای با شرکتهای مهاجرتی داشته باشند جز در قالبهای رسمی و مشخص چه برسد به اینکه برای یک شرکت مهاجرتی کار کنند و آن شرکت این موضوع را در وب سایت خود اعلام کند. این قاعده در مورد افسران سابق نیز صادق است. حتی اگر افسری از افسران اداره مهاجرت استعفا دهد و به عنوان وکیل و یا مشاور در زمینه مهاجرت فعالیت کند اجازه ندارد به هیچ عنوان در تبلیغات و حتی جلسات مشاوره خود به سابقه خود به عنوان افسر سابق اداره مهاجرت اشاره کند چرا که ممکن است در ذهن مخاطب اینگونه القا شود که وی روابط ویژه ای دارد که می تواند مسیر تصمیم گیری قانونی افسر مسوول پرونده را تغییر دهد. همه این موانع قانونی برای حفظ سلامت و شفافیت سیستم دولتی و ممانعت از ایجاد باندهای فاسد و سودجو در بدنه اداره مهاجرت است.

بنابراین ادعای اینکه افسر صدور ویزا در اختیار آن شرکت است ادعایی غیر قانونی و قابل تعقیب کیفری است. تصور اینکه یک افسر فعلی و یا سابق اداره مهاجرت به خود اجازه چنین قانون شکنی آشکاری را بدهد نیز بسیار دور از ذهن است. البته سی اس آی سی نیز می تواند به راحتی مجوز مدیر مجهول الهویه این مجموعه را که مدعی است عضو این سازمان است باطل کند. 

 

هدف این نوشتار و طرح این موضوع روشنگری است و ابلاغ این پیام که دوستانی که تمایل دارند در خصوص مهاجرت اقدام کنند فریب ادعاهای فوق العاده با ظاهری فریبنده را نخورند و اجازه ندهند عده ای سودجو از تمایل آنان به مهاجرت سو استفاده کنند.

 

موفق باشید

برای اطلاع از جزییات نحوه بازانتشار و استفاده از مطالب سایت اینجا کلیک کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar