انتخاب عناوین شغلی (در رزومه) – قسمت اول
24 آوریل 2015 - 3:13
بازدید 486
5

یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر رزومه‌ای عناوین شغلی است که متقاضی در گذشته به آنها مشغول بوده است. در واقع اینکه فرد متقاضی، مناسب یک موقعیت شغلی جدید باشد یا نباشد تا حد زیادی وابسته و دربند موقعیت‌های شغلی است که پیش از این داشته است. بدیهی است که اگر شما عناوین شغلی خود را […]

ارسال توسط :
پ
پ

یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر رزومه‌ای عناوین شغلی است که متقاضی در گذشته به آنها مشغول بوده است. در واقع اینکه فرد متقاضی، مناسب یک موقعیت شغلی جدید باشد یا نباشد تا حد زیادی وابسته و دربند موقعیت‌های شغلی است که پیش از این داشته است. بدیهی است که اگر شما عناوین شغلی خود را نادرست یا مبهم معرفی کنید شانس خود را برای اینکه برای مصاحبه دعوت شوید به شدت کاهش می‌دهید. البته آگاهی و شناخت عمیق از عناوین شغلی گذشته و حال بحثی فراتر از آماده‌سازی رزومه است و به میزان شناخت و آگاهی متقاضی از مسیر شغلی مورد نظر در بازار کار کانادا دارد و به همین دلیل یکی از بحث‌های بسیار کلیدی است که زمان بیشتری را صرف آن خواهیم کرد.

اما چطور می‌شود که عناوین شغلی در رزومه نادرست یا نامفهوم می‌شوند:

اول، فرض کنید شما به درستی تحقیق نکرده‌اید و از عنوانی شغلی استفاده کرده‌اید که در این فیلد به‌خصوص در کانادا رایج نیست. در واقع به جای اینکه ببینید چه چیزی رایج و مرسوم است، از طریق ترجمه کلمه به کلمه عنوانی را «اختراع» کرده‌اید. قبلا در این مطلب به این بحث با توضیح بیشتری اشاره کرده‌ام؛

دوم، زمانی‌که عنوان شغلی که انتخاب کرده‌اید با مسئولیت‌ها و وظایفی که در ذیل آن توصیف کرده‌اید هم‌خوانی ندارد. مثلا عنوان شما در یک شرکت مهندس عمران بوده اما مسئولیت‌های شما به یک مدیر فروش (ولو در حوزه خدمات مهندسی) شباهت داشته است؛

سوم، زمانی‌که شما صرفا یک عنوان شغلی تعریف شده در موسسه خود را اعلام کرده‌اید بدون اینکه کسی در خارج از موسسه شما و ناآشنا به سلسله‌ مراتب شغلی در آن موسسه درک کند این عنوان یعنی چه. مثلا شما به عنوان یک مهندس نرم‌افزار و برنامه‌نویس خود را به عنوان Software Programmer (Level) C معرفی کرده‌اید. همان‌گونه که کیت وندلتون در کتابش Targeted Resume توضیح می‌دهد مشخص نیست که در اینجا این سطح C یعنی چه. آیا بالاتر از سطح A و B است و یا پایین‌تر از آن؟ اصلا در سلسله مراتب برنامه‌نویسان در آن شرکت چند سطح تخصصی وجود دارد؟ و پرسش‌هایی از این دست کارفرما و یا HR در جستجوی یک متخصص برنامه‌نویسی را دچار ابهام و دردسر می‌کنند و هر وقت آنها در مورد شما ابهامی داشته باشند شما دچار دردسر شده‌اید چون اگر کس دیگری با رزومه بدون ابهام باشد وی احتمالا در اولویت قرار می‌گیرد. پس به عنوان یک برنامه‌نویس به جای این نوع عناوین داخلی و غیرمتداول از عناوین گویاتری که همه بفهمند مثلا senior programmer، junior programmer و مانند اینها استفاده کنید. و یا عناوینی که به دلیل وابستگی به یک لیسانس یا گواهی‌نامه تخصصی مشهور بتواند در داخل خود رتبه و عنوان شغلی شما را نشان دهد. در این‌گونه موارد حتی اگر عنوان شغلی شما دقیقا همانی نباشد که در شرکت گفته می‌شود اما متناسب با مسئولیت‌ها و درک عرف بازار کار از آن شغل باشد این عدم تطابق ایراد به حساب نمی‌آید. البته به شرطی که شما قبلا مطمئن باشید که می‌دانید عرف بازار کار در این موارد چیست. در این باره در ادامه توضیحات بیشتری بیان خواهد شد.

چهارم، اغراق یک امر عادی در رزومه‌ها است. همه کارفرماها در زمان بررسی رزومه این فرض را دارند که متقاضی تا حدودی اغراق کرده است و به‌ویژه در بخش‌های خلاصهsummary  یا skills اغراق‌گویی بیشتر اتفاق می‌افتد. به‌طور طبیعی متقاضیان زیرک‌تر بخشی از این اغراق را به عناوین شغلی خود هم سرایت می‌دهند تا رزومه طبیعی‌تر باشد اما فراموش می‌کنند که باید هم بین عنوان شغلی با شرح وظایف و یا achievement‌های زیر هر عنوان شغلی با آن عنوان تناسب باشد و هم در مجموعه تاریخچه کاری و روند رشد شغلی باید یک سیر طبیعی اتفاق افتاده باشد و جهش‌های غیرطبیعی در عناوین شغلی خود سوال‌برانگیز است و اگر با اطلاعات دیگری در رزومه توجیه نشود می‌تواند به ضرر متقاضی عمل کند.

حال که با تعدادی از مهم‌ترین علل و دلایل انتخاب عناوین شغلی نامناسب و یا نادرست در رزومه آشنا شدیم می‌توانیم به موضوع و هدف اصلی این نوشته بپردازیم. اینکه عناوین شغلی درست چه هستند و از کجا باید آنها را انتخاب کنیم و چگونه از تطابق آنها با عناوین شغلی خودمان در گذشته اطمینان حاصل کنیم؟

در ادامه این بحث هم تمرین‌هایی مطرح خواهد شد که منتور شما از طریق آن به شما کمک خواهد کرد بهترین عناوین شغلی مربوط به کار خود را بیابید و در خلال همین جستجو و انتخاب، برای تکمیل بخش‌های دیگری از رزومه و هم‌چنین مصاحبه شغلی آماده شوید.

سپس در گام‌های بعدی خواهید دید که چگونه از خلال همین تمرین‌ها و جستجوها مسیر پیشرفت‌ها و هدف‌گذاری‌های شغلی هم مشخص خواهند شد.

 

این متن بخشی از درسنامه گام اول در سیستم منتورینگ کنپارس است که در وبسایت www.expressentry.ir منعکس خواهد شد.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar