اقتصاد کبک- قسمت چهارم: صنعت هوافضا
03 سپتامبر 2011 - 20:08
بازدید 182
8

افروز ایزدپناه در ادامه مباحث معرفی اقتصاد استان کبک، در این نوشتار، به یکی‌ از مهم‌ترین بخش‌ها و صنایع استان، یعنی صنعت هوافضا می‌‌‌پردازیم. صنعت هوافضا کانادا یکی‌ از رهبران صنعت هوافضا در جهان محسوب می‌شود که رمز این موفقیت تا حدود زیادی ریشه در کبک دارد. در مجموع می‌توان گفت که کبک قلب صنعت […]

ارسال توسط :
پ
پ

افروز ایزدپناه

در ادامه مباحث معرفی اقتصاد استان کبک، در این نوشتار، به یکی‌ از مهم‌ترین بخش‌ها و صنایع استان، یعنی صنعت هوافضا می‌‌‌پردازیم.

صنعت هوافضا

کانادا یکی‌ از رهبران صنعت هوافضا در جهان محسوب می‌شود که رمز این موفقیت تا حدود زیادی ریشه در کبک دارد. در مجموع می‌توان گفت که کبک قلب صنعت هوافضای کاناداست. این استان رتبه پنجم در سراسر جهان، پس از کشورهایی چون ایالات متحده، بریتانیا و آلمان را داراست. ۵۵ تا ۶۰ درصد از مجموع فعالیت‌های هوافضا در کانادا، در کبک انجام می‌شود و این استان به دلیل حضور شرکت‌های صنعتی صاحب‌نام در زمینه هوافضا مثل بمباردیه، در میان ۱۰ سرمایه‌گذاری‌های برتر در کانادا قرار گرفته است. اکثر این سرمایه‌گذاری‌ها به‌خاطر وجود موسسات تحقیق و توسعه، در شهر مونترال انجام شده است و به همین دلیل، مونترال یکی‌ از سه‌ مرکز مهم هوافضای جهان همپای سیاتل و تولوس می‌باشد. این شرکت‌ها به دلیل نوآوری و اهمیتی که به تحقیق و توسعه و سرمایه‌گذاری در این صنعت داده‌اند از شهرت بسیار زیادی برخوردارند.

۷۰ درصد از مجموع فعالیت‌های تحقیق و توسعه در زمینه هوافضا در کانادا، در منطقه مونترال بزرگ صورت می‌گیرد. تمرکز زیاد شرکت‌هایی که در این زمینه، خدمات پیمانکاران ارائه می‌کنند دلیل اصلی مرکزیت شدن مونترال بوده است. تنها در سال ۲۰۰۹، بیش از ۱۲.۴ (دوازده ممیز چهار) میلیارد دلار از صنعت هوافضا در شهر مونترال درآمد کسب شده است.

بخش هوافضا شامل ۲۲۹ شرکت با بیش از ۴۰ هزار نفر شاغل در این صنعت می‌باشد. از هر ۲۰۰ نفر ساکنین استان کبک، یک نفر در بخش صنعت هوافضا فعالیت می‌‌کند. 

در سال ۲۰۰۵، صنعت هوافضا مرتبه اول را در صادرات کبک داشت. در سال ۲۰۱۰ فروش این شرکت‌ها بالغ بر ۱۰.۹ (ده ممیز نه) میلیارد دلار بوده است، که ۸۰ درصد از تولیدات این شرکت‌ها به سایر نقاط جهان صادر شده است. از این مقدار صادرات، حدود ۵۰ درصد به مقصد آمریکا بوده است.

دلایل متعددی در موفقیت و گسترش این صنعت در استان کبک دخالت داشته‌اند. بخشی از این دلایل به شرح زیر می‌‌باشند:

وجود نیروی کار ماهر: شمار بالا و قابل دسترس بودن نیروی انسانی‌ متخصص در این استان یک دلیل عمده انتخاب کبک و متمایز ساختن این استان از سایر استان‌ها، برای راه‌اندازی و گسترش صنعت هوافضا محسوب می‌شود.

برنامه‌های تخصصی و طرح‌های نو‌آورانه آموزشی، که موجب بالا رفتن درجه کیفی فارغ‌التحصیلان این رشته می‌‌شود.

شش دانشگاه، پنج کالج فنی‌ و یک مدرسه تخصصی، برنامه آموزشی مرتبط با هوافضا را در این استان ارائه می‌دهند که خود گویای گسترده بودن این حوزه در استان است. موسسات تخصصی چون:

– موسسه آموزشی (EMAM) در مونترال، که در سراسر کانادا منحصر بفرد بوده و به آموزش کارگران متخصص در بخش ساخت و مونتاژ اجزا می‌‌پردازد.

– موسسه آموزش ملی (ENA) که بزرگترین موسسه آموزش فناوری در زمینه هوافضا بشمار می‌‌رود و به آموزش تکنسین در بخش تعمیر و نگهداری هواپیما، دانش هوانوردی و ساخت دستگاهای الکترونیکی هواپیما می‌‌پردازد. 

– موسسه جدید آموزشی (IFA) که تنها سازمان در آمریکای شمالی بشمار می‌رود که سه‌ بعد تخصصی، فنی-حرفه‌ای و دانشگاهی را در یکجا گردآوری کرده و به ارائه آموزش برنامه‌های در بخش بیزینس می‌‌پردازد.

همچنین برنامه‌های آموزشی هوافضا از طریق دانشگاه‌های مک‌گیل، کنکوردیا،Ecole de Technologie Superieure (ETS)، John Abbott College، Ecole Nationale de L’Aerotechnique، Ecole de Metier de L’Aeronautique de Montreal و دانشگاه شربروک در دسترس هستند.

با تلاش این مراکز آموزشی، هر ساله بیش از ۴۸۰۰ فارغ‌التحصیل (۳۰۰۰ مهندس، ۸۰۰ تکنسین، و بیش از ۹۰۰ اپراتور و مونتاژ کننده) به جامعه افراد واجد شرایط و متخصصین آماده به کار در صنعت هوافضا می‌‌پیوندد.

 نوآوری در صنعت هوافضا نیز در دستور کار بیش از ۱۰ مرکز تحقیقات تخصصی در کبک قرار دارد. از جمله:

– کنسرسیوم تحقیقات و نوآوری در صنعت هوافضا در کبک (CRIAQ)،

– مرکز تولید و ساخت تکنولوژی هوافضا (NRC-AMTC) ،

– مواد ساخت و مرکز تولید آلیاژی،

– مرکز تکنولوژی هوافضا (CTA).

وجود همکاری نزدیک و متقابل میان آموزش مهندسان، تکنسین‌ها و کارگران متخصص از یکسو و نیازهای این صنعت، موجب توسعه تخصص‌ها در مدارج مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در این رشته شده است. به عنوان مثال، کنسرسیوم تحقیقات و نوآوری هوافضا در کبک (CRIAQ)، رابط میان شرکت‌های صنعتی و نظام آموزشی در زمینه هوافضاست. این کنسرسیوم که شامل ۱۷ شرکت مشارکت صنعتی، ۷ دانشکده مهندسی‌، مرکز ساخت تکنولوژی و شورای ملی‌ تحقیقات کانادا و سایر سازمان‌های مرتبط در این زمینه برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی‌ هوافضا است در حال حاضر ۳۳ پروژه تحقیقاتی‌ را در دست اقدام دارد. وجود این کنسرسیوم، موجب تشکیل شدن یک تیم گسترده شامل شرکت‌ها و دانشگاه‌هایی که در بخش تحقیقات و توسعه پروژه‌ها کار می‌‌کنند، گردیده که نتیجه آن پدید آمدن مجموعه‌ای در کبک شده که در جهان منحصر بفرد است. از این طریق فرصتی برای ارتباط موثر و سازنده صنعت و دانشگاه‌ها فراهم آمده که نتیجه آن ایجاد فرصت‌های استثنایی در آموزش عالی‌ برای دانش‌پژوهان بوده است.

در نوشتار آینده، به سایر عوامل توسعه صنعت هوافضا در کبک، پرداخته خواهد شد.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar