اشتغال به حرفه برقکاری ساختمان در انتاریو-قسمت اول
24 جولای 2014 - 8:14
بازدید 209
10

نکته: آنچه در اینجا توضیح داده شده است مربوط به برقکاری در منازل و شرکت ها و همچنین تعمیرات مرتبط با آنهاست. “برقکاری صنعتی” گرایش دیگری است که اگرچه مسیر عمومی دریافت مجوزهای قانونی آن شباهت فراوانی به مسیر توصیف شده در اینجا دارد اما واجد تفاوت های مهمی از نظر تجربه کاری، منابع سوالات […]

ارسال توسط :
پ
پ

نکته: آنچه در اینجا توضیح داده شده است مربوط به برقکاری در منازل و شرکت ها و همچنین تعمیرات مرتبط با آنهاست. “برقکاری صنعتی” گرایش دیگری است که اگرچه مسیر عمومی دریافت مجوزهای قانونی آن شباهت فراوانی به مسیر توصیف شده در اینجا دارد اما واجد تفاوت های مهمی از نظر تجربه کاری، منابع سوالات و حوزه عمل فرد دارای مجوز است.

رگولیتد یا غیر رگولیتد؟

برقکاری ساختمان و تعمیرات مرتبط با آن در استان انتاریو از مشاغل رگولیتد محسوب می شود به این معنا که دریافت مجوز شغلی در آن اجباری است و هیچ کس مجاز به انجام فعالیت در این زمینه نیست مگر اینکه 1- در حال کارآموزی (آموزش حین کار) باشد و یا 2- مجوز معتبر استانی دریافت کرده باشد و یا 3- مجوز معتبری با عنوان گواهی نامه صلاحیت شغلی Certificate of Qualificate که به اختصار آن را C of Q می نامند داشته باشد. اعطای این گواهی نامه در زمینه برقکاری در انتاریو از طریق دفاتر Labour Market and Training Division Apprenticeship مرتبط با وزارتخانه آموزش، کالج ها و دانشگاه ها MTCU و همچنین Ontario College of Trades انجام می شود (توجه داشته باشید که در اینجا کالج به معنای آموزشگاه نیست بلکه منظور سازمان متولی بررسی و اعطای مجوزهای فنی-حرفه ای است به همین دلیل به جای عبارت “کالج فنی-حرفه ای انتاریو” از عنوان “سازمان نظام مشاغل فنی-حرفه ای انتاریو” استفاده می کنیم.) علاوه بر این، برای کار در استان فرد برقکار باید عضو این سازمان (نظام فنی-حرفه ای) شده باشد.

مسیرهای ممکن برای دریافت مجوز

برای اینکه کسی بتواند در انتاریو برقکار شود باید یکی از دو مسیر زیر را طی کند:

مسیر اول. گذراندن یک دوره 5 ساله کارآموزی که ترکیبی از آموزش در محیط کار (حدود 90 درصد زمان دوران کارآموزی) و آموزش تئوریک سر کلاس (10 درصد زمان کارآموزی) است. فرآیند کارآموزی باید توسط یک قرارداد مبتنی بر استانداردهای استان بین کارآموز و کارفرمایی که می خواهد وی را استخدام کند رسمیت یافته باشد و فرد کارآموز باید در دوران کارآموزی دستمزد دریافت کند که این مبلغ نباید از حداقل دستمزد در استان کمتر باشد.

و یا اینکه،

مسیر دوم. متقاضی باید بتواند اثبات کند که تجربه کار عملی در حد الزامات چنین شغلی در انتاریو را دارا می باشد.

وقتی یکی از این دو مسیر طی شد آن وقت متقاضی باید:

  • برای دریافت گواهی نامه C of Q تقاضا دهد؛
  • با سازمان نظام مشاغل فنی-حرفه ای تماس گرفته و هزینه های مربوط به شرکت در آزمون را پرداخت کند؛
  • زمان مشخصی را برای گذراندن آزمون هماهنگ کرده و در آن شرکت و نمره قبولی دریافت کند؛
  • پس از قبولی با سازمان نظام مشاغل فنی-حرفه ای برای عضویت تماس بگیرد؛
  • هزینه عضویت را پرداخت کند؛

یک برقکار مجوزدار در انتاریو باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

چه شما به عنوان یک کارآموز در این رشته مشغول شوید و چه برقکار سابقه دار در ایران بوده و به این استان مهاجرت کرده باشید باید نشان دهید که همه استانداردها و الزامات مربوط به این رشته را می دانید و در عمل آنها را تجربه کرده و فراگرفته اید. برای این منظور لازم است که نگاهی دقیق به تمامی این استانداردها و الزامات بیاندازید که بهترین مستند مربوط به آن Apprenticeship Training Standards – Construction and Maintenance Electrician است. [ شما می توانید در این آدرس، یک نسخه از این استاندارد را که مربوط به سال 2003 است دریافت و مطالعه کنید.] این جزوه در دفاتر سازمان نظام فنی-حرفه ای انتاریو موجود است و در آن فهرست کاملی از همه مهارت ها و مسئولیت های یک برقکار ساختمانی و مدت زمانی که برای هر یک از آنها لازم است تا وی بتواند در آزمون C of Q شرکت کند بیان شده است. همچنین این جزوه مشخص می کند که کارفرمایی که مسئولیت آموزش کارآموز را برعهده دارد باید چه نوع مهارت هایی به وی بیاموزد.

مهارت های زبانی

برقکاران در استان انتاریو برای شرکت در آزمون نیازمند ارائه مدرک زبان نیستند و می توانند برای شرکت در آزمون فردی را به عنوان مترجم همراه ببرند. البته این فرد باید دانش انگلیسی خوبی داشته باشد اما در این زمینه شغلی هیچ نوع آگاهی نداشته باشد و برگه ای را هم در این زمینه امضا کند.

باید توجه داشت که بدون داشتن دانش کافی از زبان انگلیسی، اشتغال در این رشته بسیار دشوار است چون برقکاران باید توانایی خواندن مطالب، استانداردها، برچسب ها و نظایر اینها را داشته باشند؛ بتوانند با همکاران، مدیران و مشتریان خود ارتباط مناسب برقرار کنند و در صورت لزوم گزارش ها یا راهنمایی ها یا مدارک مالی را بنویسند. به همین دلیل بدون داشتن مهارت های زبانی حداقل در سطح متوسط، کاریابی و اشتغال در این رشته بسیار دشوار یا به بازارهای خاصی محدود خواهد شد.

ادامه دارد…

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar