اخطارهای پلیس در مورد کلاهبرداری و تقلب
24 می 2015 - 0:00
بازدید 346
7

واحد جرائم اقتصادی پلیس به ساکنان شهر کلگری در مورد چندین نوع از کلاهبرداری‌هایی که اخیرا رواج بسیار پیدا کرده هشدار داده است. به گفته پلیس در حال حاضر سه نوع کلاهبرداری از نظر کثرت در صدر جدول قرار دارند که عبارتند از: کلاهبرداری وام،‌ کلاهبرداری اجاره محل از طریق آنلاین و کلاهبرداری تحت عنوان […]

ارسال توسط :
پ
پ

واحد جرائم اقتصادی پلیس به ساکنان شهر کلگری در مورد چندین نوع از کلاهبرداری‌هایی که اخیرا رواج بسیار پیدا کرده هشدار داده است.

به گفته پلیس در حال حاضر سه نوع کلاهبرداری از نظر کثرت در صدر جدول قرار دارند که عبارتند از: کلاهبرداری وام،‌ کلاهبرداری اجاره محل از طریق آنلاین و کلاهبرداری تحت عنوان اداره مهاجرت و شهروندی یا کلاهبرداری تحت عنوان اداره درآمد و مالیات کانادا.

 

کلاهبرداری وام

کلاهبرداران شرکت‌های آنلاین ارائه‌دهنده وام با پیشنهاد وسوسه‌کننده وام با بهره بسیار کم، گاه تا 3 درصد، افراد را فریب می‌دهند. 

سپس متقلبان از افراد می‌خواهند که مبلغ سپرده اولیه را که از چند صد دلار تا چند هزار دلار متفاوت است بپردازند و حتی گاه از فرد مشخصات بانکی و شخصی وی را نیز مطالبه می‌کنند. 

پلیس می‌گوید غالبا مجرمان این حوزه با پیش‌شماره‌های 800-1 و 888-1 تماس می‌گیرند یا از ابزارهایی بهره می‌برند که بتواند کد محلی را در ابتدای شماره تلفن‌هایشان نشان دهد و غالبا هم از نام شرکت‌های «Loan Shark Industries» و یا «Capital Finance» استفاده می‌کنند.

 

کلاهبرداری اجاره

خیلی از افراد محل اقامت خود را از طریق اینترنت رزرو و اجاره می‌کنند. پلیس از اهالی کلگری خواسته است تا در این‌گونه موارد احتیاط بیشتری به خرج دهند.

در این حالت معمولا از اجاره‌کنندگان خواسته می‌شود تا با صاحب محل تماس بگیرند و قبل از دیدن محل از طریق حواله بانکی مبلغی را به عنوان ودیعه بپردازند.

پلیس می‌گوید در اغلب موارد کلاهبرداری از اجاره‌کننده خواسته می‌شود تا پول یا حواله را به نشانی کسی در خارج از کشور واریز کند و به این ترتیب غالب این افراد مورد کلاهبرداری قرار می‌گیرند.

برای جلوگیری از کلاهبرداری اجاره موارد زیر را رعایت کنید:

  • تنها با کسانی وارد قراداد اجاره شوید که در داخل کشور و در همان محل زندگی می‌کنند.
  • اگر از شما خواسته شد که فقط از طریق آنلاین پول را واریز کنید باید به این معامله مشکوک شوید.
  • نرخ متوسط اجاره در منطقه را بررسی کنید و چنانچه پیشهاد اجاره‌ای که دریافت کرده‌اید خیلی پایین‌تر از نرخ معمول منطقه است نسبت به آن مشکوک باشید.
  • اطلاعات شخصی مثل شماره کد ملی SIN، شماره حساب یا شماره کارت اعتباری خود را به طرف اجاره‌دهنده ندهید.
  • آیا قیمتی که برای ملک خواسته شده به نسبت تعداد اتاق‌ها، محل و امکانات آن واقع‌بینانه است؟ اگر قیمت به نسبت همه این چیزها بیش از اندازه خوب باشد بهتر است به صحت موضوع شک کنید.
  • در مورد صاحبان ملکی که می‌گویند خارج از کشور هستند اما از شما تقاضای سپرده می‌کنند یا صاحب ملک یا مدیر املاکی که تمایل ندارد حضوری با شما دیدار کند با احتیاط بیشتری عمل کنید.
  • کمی بررسی کنید و ببینید آیا اگهی‌دهنده خود مدیر املاک است یا کسی است که از جانب وی مجوز اجاره ملک را دارد یا خیر.
  • هیچ‌گاه پیش از بررسی دقیق ملک یا مورد اجاره، پولی به عنوان ودیعه پرداخت نکنید.
  • از همسایگان در مورد صاحب ملک و تاریخچه آن سوال کنید.
  • از آنجا که امکان ردیابی ودیعه یا پرداخت‌های نقدی وجود ندارد، از اقدام به این کار اجتناب کنید.  

یکی دیگر از انواع کلاهبرداری اجاره که این روزها باب شده است، اجاره اماکن اجاره‌ای مشروع توسط کلاهبرداران است.

در این‌گونه موارد کلاهبرداران بهانه‌هایی می‌تراشند تا اجاره‌‌کننده را قانع کنند که نمی‌تواند شخصا از محل بازدید کند و غالبا هم قبل از متواری شدن از صحنه از طعمه خود پول اجاره را به صورت نقدی مطالبه می‌کنند.

این کلاهبرداران اغلب کسانی را طعمه خود می‌کنند که قصد دارند تا در جایی خارج از استان محلی برای اقامت خود بیایند و از اجاره‌کننده می‌خواهند تا مبلغ اجاره را از طریق سرویس انتقال پول اداره پست کانادا یا  Canada Post Moneygram برایشان ارسال کند و بعد از دریافت پول هم ناپدید می‌شوند.   

 

کلاهبرداری مهاجرت یا اداره درآمد و مالیات کانادا

اغلب این کلاهبرداری‌ها از طریق تماس تلفنی با منزل افراد انجام شده اما به گفته پلیس مواردی هم بوده که کلاهبردارن از طریق ایمیل با افراد ارتباط برقرار کرده‌اند.

کلاهبردار با فرد تماس می‌گیرد، خود را از کارکنان و بازرسان اداره درآمد و مالیات و یا اداره مهاجرت و شهروندی کانادا معرفی می‌کند و از وی می‌خواهد تا پشت خط بماند.

سپس فرد را در مورد نپرداختن هزینه‌ها یا مالیات مورد بازخواست قرار می‌دهند و وی را تهدید می‌کنند که در صورت ادامه این وضعیت وی به زندان خواهد رفت یا از کانادا اخراج خواهد شد. سپس به فرد می‌گویند که مبلغی را از طریق حساب اینترنتی،‌ انتقال پول آنلاین و یا حتی خرید کارت هدیه gift card و ارسال آن به آدرسی مشخص پرداخت نماید.   

برای محافظت از خود در مقابل کلاهبرداری‌های این‌چنینی موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • تا پیش از این‌که موضوعی را به دقت بررسی نکرده‌اید خود را ملزم به دادن پاسخ ندانید. اجازه ندهید که شما را تحت فشار قرار دهند.
  • هیچ‌گاه پیش از بررسی و احراز هویت شخصی که با شما تماس گرفته و اطمینان از قانونی بودن این تماس پولی پرداخت نکنید و اطلاعات کارت اعتباری، شماره حساب یا دیگر اطلاعات مالی خود را با وی در میان نگذارید.
  • برای این‌که بتوانید از صحت تماسی که با شما گرفته شده و قانونی بودن آن مطمئن شوید از فرد شماره‌ای بخواهید که شما بتوانید با آن تماس بگیرید.
  • هر آنچه را که می‌بینید باور نکنید. لوگوی بیزینسی،‌ وبسایت‌ها و نشانی‌های ایمیل همگی قابل تقلید و تقلب کردن هستند و به سادگی می‌توان آنها را قانونی جلوه داد.  
  • اگر نامه‌ای دریافت کردید که گرامر ضعیف و غلط املایی در آن وجود داشت در صحت آن شک کنید.
  • قبل از این‌که هر اقدامی بکنید مستقیما با آن بخش تماس بگیرید تا از صحت تماس مطمئن شوید. برای یافتن شماره تماس از طریق آنلاین و از یک منبع کاملا رسمی اقدام کنید.
  • برای تشخیص مقصد اصلی یک وبسایت، ماوس خود را روی لینک‌های مختلف حرکت دهید. اگر URL با لینک مربوطه هماهنگ نبود، یا به نظر مشکوک می‌آمد بر روی آن کلیک نکنید.
  • مراقب ایمیل‌های غیرمنتظره‌ای که از فرستندگان ناشناس دریافت می‌کنید و حاوی لینک‌ها و فایل‌های پیوست هستند باشید.
  • نرم‌افزار آنتی‌ویروس کامپیوتر خود را به‌روزرسانی کنید.
  • به تماس‌های تلفنی که از شما می‌خواهد تا در فرصتی کوتاه و به حالتی اضطراری اقدام کنید توجه نشان ندهید.
  • به ایمیل‌هایی که خود را از جانب اداره درآمد و مالیات کانادا (CRA) معرفی می‌کنند و از شما اطلاعات شخصی‌اتان را می‌خواهند و یا از شما می‌خواهند که بر روی لینکی کلیک کنید که ظاهرا خود را وبسایت CRA نشان می‌دهد، توجه نکرده و مراقب آنها باشید. این اداره هیچ‌گاه به کانادایی‌ها‌ ایمیل نمی‌زند تا از آنها اطلاعات شخصی‌اشان را درخواست کند.

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.  

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar