اجرایی شدن تغییرات برنامه تجربه کبکی
23 جولای 2020 - 20:09
بازدید 412
10

از امروز 22 ژوئیه، معیارهای جدیدی برای واجدان شرایط «برنامه تجربه کبکی» (PEQ) اجرا می شود که توسط دولت استانی اعلام شده است. برنامه تجربه کبکی در سال 2010 راه اندازی شد و یک جریان مهاجرتی شناخته شده است که مسیری سریع را برای اقامتِ دائم نیروی کار موقت خارجی و دانشجویان بین المللی فراهم […]

ارسال توسط :
پ
پ

از امروز 22 ژوئیه، معیارهای جدیدی برای واجدان شرایط «برنامه تجربه کبکی» (PEQ) اجرا می شود که توسط دولت استانی اعلام شده است. برنامه تجربه کبکی در سال 2010 راه اندازی شد و یک جریان مهاجرتی شناخته شده است که مسیری سریع را برای اقامتِ دائم نیروی کار موقت خارجی و دانشجویان بین المللی فراهم می کند که در کبک اقامت داشته اند.

 

در تاریخ 9 ژوئیه، وزیر مهاجرت کبک اعلام کرده است که افزایش طولِ مدت سابقه کاری موردنیاز برای متقاضیان جدید از هفته های آینده عملی خواهد شد. بدین ترتیب از تاریخ 22 ژوئیه 2020، نیروی کار موقت خارجی به حداقل 24ماه سابقه کاری تمام وقت در 36ماه قبل از اقدام برای برنامه تجربه کبکی نیاز خواهد داشت.

این قوانین جدید، دانشجویان بین المللی را نیز ملزم به احراز تجربه کاری در کبک می کند. دانشجویانی که دارای مدرک دانشگاهی یا دیپلم کالج در کبک باشند، به 12ماه سابقه کاری در مشاغل با کد شغلی سطح 0،  A و B نیاز خواهند داشت.

 

دانشجویانی که دارای «مدرک تحصیلی حرفه ای در کبک» (DEP) هستند؛ می­بایست  18ماه سابقه کار در کبک، و در کدشغلی  سطح 0، A ،B  و C داشته باشند. دانشجویانی که در کدشغلی C دارای سابقه کاری هستند، در صورتی برای برنامه تجربه کبکی واجدالشرایط خواهند شد که سابقه کاریشان مرتبط با رشته تحصیلی‎ شان باشد . تجربه کاری حاصل از کارآموزی اجباری در برنامه های تحصیلی، حداکثر تا سه ماه محاسبه می شود.

 

اقدامات تطبیقی

درخواست های PEQ برای نیروی کار موقت خارجی طبق قوانین قبلی پردازش خواهند شد؛ مشروط بر اینکه متقاضیان، مجوز کار معتبر داشته باشند یا مجاز به کار بوده و از 21 ژوئیه سال 2020 در کبک حضور داشته باشند.

همچنین، درخواست های دانشجویان بین المللی که فارغ التحصیل شده و مدرک آنها قبل از 1 ژانویه 2021 صادر شود، طبق مقررات پیشین پردازش خواهند شد.

هنوز مشخص نیست این اقدامات تطبیقی چگونه برای دانشجویانی اجرا می شود که تحصیلاتشان را در ترم پاییزه به اتمام می رسانند و معمولاً مدرکشان را بعد از اول ژانویه دریافت می کنند.

 

الزامات زبان

این اصلاحات علاوه بر تغییرات مربوط به الزامات PEQ، شامل تغییرات دیگری نیز می شود.

همسران متقاضیان اصلی باید مدرک زبان فرانسه معادل با «مبتدی پیشرفته» ارائه دهند. مدرک زبان فرانسه را می توان تا قبل از  22 ژوئیه 2021 و به شکل مدارکی دال بر سه سال تحصیل تمام وقت به زبان فرانسه در دبیرستان، یا با گذراندن موفقیت آمیز امتحانات زبان فرانسه ارائه داد.

مدارکی که نشان دهنده اتمام موفقیت آمیز «دوره متوسط» زبان فرانسه در مؤسسه شناخته شده ای در کبک باشند، دیگر به عنوان مدرک قابل قبول زبان فرانسه پذیرفته نمی شوند. لازم به ذکر است فقط نتایج آزمون و ریزنمرات دوره های تکمیل شده به زبان فرانسه پذیرفته می شوند.

 

دلیل تغییرات جدید چیست؟

دولت کبک به دلیل محبوبیت بسیار زیاد برنامه های مهاجرتی، معیارهای صلاحیت جهت PEQ را تشدید کرده است. به گفته وزیر مهاجرت کبک، از سال 2010 تا 2019، تعداد «گواهی های انتخاب کبک» که از طریق PEQ صادر شده اند، از پنج درصد به 86 درصد افزایش یافته است.

تصمیم کبک به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. در هفته های اخیر حدود 50 گروه دانشجویی، کارگری و اجتماعی در کبک، تغییرات اخیر در PEQ را محکوم کرده و خواهان سیستم مهاجرتی فراگیرتری در استان هستند. این گروه ها همچنین خواستار تجدیدنظر در افزایش سال های تجربه کاری موردنیاز، محرومیت شاغلان با مهارت کم، محرومیت بر اساس مهارت زبان همسر و زمان پردازش شش ماهه جدید هستند.

 

منبع خبر: CIC News, July 22, 2020

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar