اجتماع ایران‌شناسان و شکرشناسان در مونترال
26 سپتامبر 2014 - 6:08
بازدید 205
6

دهمین کنفرانس (همایش) دوسالانه ایران‌شناسی در مونترال برگزار شد؛ از 6 تا 9 اوت (اگست) 2014 در هتل هیلتون با 100 جلسه در موضوعات متفاوت و حدود 400 سخنرانی و در کنار آن هم برخی مراسم دیگر. این کنفرانس که مهم‌ترین گردهمایی استادان و پژوهش‌گران و دست‌اندرکاران مطالعات ایران است به همت انجمن بین‌المللی ایران‌شناسی […]

ارسال توسط :
پ
پ

دهمین کنفرانس (همایش) دوسالانه ایران‌شناسی در مونترال برگزار شد؛ از 6 تا 9 اوت (اگست) 2014 در هتل هیلتون با 100 جلسه در موضوعات متفاوت و حدود 400 سخنرانی و در کنار آن هم برخی مراسم دیگر. این کنفرانس که مهم‌ترین گردهمایی استادان و پژوهش‌گران و دست‌اندرکاران مطالعات ایران است به همت انجمن بین‌المللی ایران‌شناسی برگزار می‌شود؛ انجمنی که به گفته هوشنگ شهابی در نیمۀ دهۀ 1960 با گرد هم آمدن گروهی از دانشجویان دانشگاه‌های امریکایی – از جمله هرمز حکمت و علی بنوعزیزی که نشریۀ مکتب را در امریکا می‌گرداندند تا مقالاتی در حوزۀ ایران را به زبان فارسی منتشر کنند – با نام انجمن مطالعات اجتماعی و فرهنگی ایران شکل گرفت که بعدها به انجمن ایران‌شناسی تغییر نام داد…

…امسال اما کنفرانس در مونترال کانادا برگزار شد و علت آن بود که دو مرکز که با مطالعات ایران در ارتباط هستند در مونترال فعال‌اند؛ یکی از آن دو مرکز، دانشگاه کنکوردیا است که در مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ مطالعات ایران دارد و دیگری دانشگاه مکگیل که به سبب انستیتوی مطالعات اسلامی‌اش -و ارتباطاتی که با دانشگاه تهران نیز دارد، بخشی از این مطالعات اسلامی‌اش را «مطالعات ایران» تشکیل می‌دهد.

البته سابقۀ مطالعات ایرانی در دانشگاه‌های کانادا قدمت چندانی ندارد و چنان‌که در مدخل «مطالعات ایرانی در کانادا» در دانشنامه ایرانیکا آمده است، نقطۀ عطف در این رشته در کانادا به سال 2003 برمی‌گردد که مشخصاً در این میان شهرهای مونترال، تورنتو و ونکوور و عمدتاً انستیتوی مطالعات اسلامی دانشگاه مکگیل و دپارتمان مطالعات خاورمیانه و خاور نزدیک دانشگاه تورنتو و نیز گسترش مطالعات ایران در دپارتمان مطالعات تاریخی دانشگاه تورنتو در میسیساگا در این میان نقش پررنگتری دارند. در این میان دامنۀ علایق آکادمیک کاناداییان از تاریخ تا ادبیات و زبان‌ها و ادیان و مذاهب و فلسفه و سیاست و اجتماع را در بر می‌گیرد. در کنار این برنامه‌ها و مراکز، اما این حضور و تلاش چهره‌هایی سخت‌کوش و شاخص از میان ایرانیان و حتی غیرایرانیان بوده که به تداوم هر یک از این برنامه‌ها و غنای فعالیت‌های آکادمیک مراکز مورد اشاره انجامیده و هویت این برنامه‌ها به نوعی از هویت آن افراد غیر قابل تفکیک است. و این کنفرانس فرصتی دیگری بود برای گرد آمدن پژوهشگران در کنار استوانه‌های مطالعات ایرانی و ایران‌شناسی در جهان.

گزارش دکتر طلوعی درباره این سمینار معتبر بین‌المللی را در این صفحات از نسخه اینتراکتیو شماره 25 و یا این صفحه وبسایت پرنیان بخوانید.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar