آیا تازه واردان باید بابت دارایی های نقدی و غیر نقدی موجود خود به کانادا مالیات دهند؟
23 نوامبر 2016 - 20:17
بازدید 411
8

برخی از دوستان سوال می کنند که اگر دارایی نقدی موجود خود را پس از مهاجرت به کانادا به حساب خود در کانادا منتقل کنند و یا اگر دارایی های خود را اعلام کنند آیا مالیاتی به آن تعلق می گیرد؟ این سوال البته برای آنانکه با سیستم مالیاتی کانادا آشنا هستند بسیار عجیب است […]

ارسال توسط :
پ
پ

برخی از دوستان سوال می کنند که اگر دارایی نقدی موجود خود را پس از مهاجرت به کانادا به حساب خود در کانادا منتقل کنند و یا اگر دارایی های خود را اعلام کنند آیا مالیاتی به آن تعلق می گیرد؟ این سوال البته برای آنانکه با سیستم مالیاتی کانادا آشنا هستند بسیار عجیب است اما متاسفانه از همان دست سو تفاهماتمی است که در میان مردم رایج است. پاسخ به این سوال قطعا منفی است اما برای روشن شدن موضوع لازم است به طور خلاصه به مقوله مالیات در کانادا بپردازیم. توجه داشته باشید این اطلاعات کلی است و برای متقاضیان مهاجرت و تازه واردان نوشته شده است.

مهمترین انواع مالیاتهای کانادا به شرح زیر است:

۱- مالیات بر درآمد

این مالیات شامل افرادی است که رزیدنت کانادا هستند و یا به تعبیر قانونی اقامتگاه قانونی آنها کاناداست بنابراین حتی شامل کانادایی هایی که در خارج از کانادا زندگی می کنند و رزیدنت کانادا محسوب نمی شوند نیست (مگر اینکه منبع درآمد کانادایی داشته باشند). همه ساکنین کانادا موظفند تا پایان ماه آوریل هر سال اظهارنامه مالیاتی سال قبل خود را تکمیل و برای دولت فدرال و استان ارسال کنند البته برای افرادی که صاحب بیزنس هستند و یا خویش فرما هستند این مهلت تا پایان ماه جون است. شرکتها نیز موظفند ظرف ۶ ماه از پایان سال مالی خود این کار را انجام دهند. این اظهارنامه برای افراد و شرکتها معمولا از سوی حسابداران و یا افرادی که به آنها BOOK KEEPERS می گویند تهیه می شود و به نوعی بیشتر افراد از خدمات این افراد برای انجام محاسبات و تکمیل فرمهای مالیات بهره می گیرند. 

در این اظهارنامه ها وضعیت درآمد افراد و نیز هزینه هایی که باید از آن کسر شود در مواردی که فرد خویش فرماست و یا صاحب بیزنس است و نیز شرکتها محاسبه و رقم نهایی درآمد فرد روشن می شود و در نتیجه بسته به استان محل زندگی مالیات محاسبه و پرداخت می شود. سیستم مالیاتی در مورد درآمد به گونه ای است که تا رقم معینی از درآمد خانوار را از پرداخت هر گونه مالیاتی معاف کرده است و بعد از آن رقم به صورت پله ای درصد معینی مالیات دریافت خواهد شد که جزییات آن در این مقاله نمی گنجد.

توجه کنید که این مالیات بر درآمد ساکنین کاناداست بنابراین کسی که از خارج از کانادا برایش پول ارسال می شود و یا کسی که سرمایه خود و یا دارایی نقدی خود را منتقل کرده است مشمول این مالیات نخواهد بود. ضمن اینکه روشن است که برای درآمدهای افراد قبل از دریافت اقامت کانادا شمول چنین مالیاتی بسیار بی معنی است.

در مورد تعلق مالیات بر درآمد ساکنین کانادا که در خارج از کانادا کسب می شود نیز نکاتی وجود دارد که در حوصله این مقاله نیست. در مورد مالیات بر درآمد در همین سایت مقاله دیگری در دسترس است.

۲- مالیات بر املاک 

این مالیات بر املاک غیرمنقول در کانادا تعلق می گیرد و هر کس که مالک ملکی در کانادا باشد گذشته از اینکه ساکن کاناداست یا خیر و اینکه تبعه چه کشوری است باید این مالیات را بپردازد که بیشتر جنبه عوارض شهرداری دارد و برای دریافت خدمات شهری است. معمولا این مالیاتها دو یا سه بخشی است که یک بخش آن سهم مدارس منطقه ای است که ملک در آن واقع شده است. رقم این مالیات سالانه از استانی به استان دیگر متفاوت است. در کبک مالیات برای یک خانه حدود ۴۰۰ هزار دلاری سالانه رقمی در حدود ۶ هزار دلار است.

۳- مالیات بر ارزش افزوده

مالیاتی است که بر سود سرمایه شما تعلق می گیرد به عنوان مثال وقتی منزل خود را در کانادا به رقمی بالاتر از آنچه که آنرا خریده اید بفروشید (به شرط اینکه محل اصلی اسکان شما نبوده باشد) درصدی از سود خود را به عنوان مالیات ارزش افزوده باید به دولت پرداخت کنید که جزییات این نوع مالیات نیز در حوصله این مقاله نیست و اساسا دغدغه مهاجر تازه وارد ما نیست.

۴- مالیات خرید

ساکنین کانادا وقتی خرید می کنند گذشته از اینکه خرید جنس و یا خدمات باشد باید درصدی هم مالیات بپردازند که این مالیات را فروشنده از وی دریافت می کند و به دولت پرداخت می کند. این مالیات در کبک شامل دو مالیات استان QST و فدرال GST است که مجموعه آن ۱۳/۵ درصد است. در پنج استان کانادا، دو مالیات استان و فدرال ادغام شده و به آن HST می گویند. در استان آلبرتا و قلمروهای شمالی کانادا شامل یوکان؛ نانوات و نورث وست؛ مالیات استان دریافت نمی شود بنابراین ساکنین آنها تنها ۵ درصد مالیات خرید می پردازند. نکته اینکه اگر قرار باشد جنس خریداری شده به خارج از کانادا منتقل شود از این مالیاتها معاف است البته به شرطی که برای اهداف صادراتی توسط شرکت ها انجام شود (تا سال ۲۰۰۷، کسانی که برای اقامت موقت یا به عنوان توریست به کانادا می آمدند می توانستند در زمان خروج از این کشور، با پر کردن فرم هایی مالیات های GST پرداختی را بازپس بگیرند اما از سال ۲۰۰۷ با تغییر قانون، این بازپرداخت برای مشتری های عادی منتفی شد.) 

البته بعضی خریدها از این مالیات معافند مانند خرید خانه دست دوم و نیز بیشتر مواد خوراکی تازه که توضیح این موضوع نیز مطلب جداگانه ای می طلبد. اطلاعات بیشتر در زمینه مالیات خرید را در مقاله دیگر ما در همین وب سایت بخوانید.

نکته دیگر در این ارتباط اینکه تعرفه گمرکی برای ورود جنس به کانادا همان GST است که معادل ۵٪ است بنابراین به اجناسی که وارد کانادا می شود اگر از حد مجاز بیشتر باشد هنگام ورود عوارض گمرکی تعلق می گیرد اما مهاجرین تازه وارد از این مقوله هم معافند و می توانند همه آنچه را که از قبل دارند شامل لوازم منزل؛ جواهرات و ….. را بدون پرداخت عوارض گمرکی وارد کانادا کنند. برای این منظور هنگام لندینگ، مهاجر فرمی در اختیار وی گذاشته می شود و از وی خواسته می شود لیستی از اقلامی که مایل است به کانادا وارد کند به اداره گمرک اعلام کند. مهاجر تازه وارد می تواند اقلام مندرج در آن لیست را بدون پرداخت هر گونه عوارض گمرکی از گمرک کانادا ترخیص کند.

 

پس روشن است که مهاجر تازه وارد نباید نگران این باشد که از پولی که با خود آورده است و یا بعدا منتقل می کند رقمی به هر عنوان از جمله مالیات از سوی دولت کسر شود. دارایی های وی نیز در هر جای جهان متعلق به وی است و مشمول مالیات نیست به جز املاکی که در کانادا خریداری می کند.

توجه: این مطلب پیش از این در تاریخ 8 خرداد 90 در همین وب سایت منتشر شده است 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar