آمادگی برای مصاحبه سرمایه گذاری کبک (بخش دوم)
26 جولای 2015 - 22:23
بازدید 407
12

در بخش نخست این مطلب در زمینه هدف مصاحبه و نیز امکان حذف آن سخن گفتیم و امروز هر چند با تاخیر اما بخش دوم مطلب را می نویسم  و به دو عنوان دیگر از عناوین پیشنهادی برای این بحث می پردازم.   – نکاتی در مورد بروز رسانی پرونده  بروز رسانی پرونده معمولا به دو شکل […]

ارسال توسط :
پ
پ

در بخش نخست این مطلب در زمینه هدف مصاحبه و نیز امکان حذف آن سخن گفتیم و امروز هر چند با تاخیر اما بخش دوم مطلب را می نویسم  و به دو عنوان دیگر از عناوین پیشنهادی برای این بحث می پردازم.

 

– نکاتی در مورد بروز رسانی پرونده 

بروز رسانی پرونده معمولا به دو شکل انجام می شود. گاه داوطلبانه است و با توجه به تغییراتی که در طول زمان ایجاد شده است تصمیم می گیرید که این تغییرات را اطلاع دهید و گاه بنا به درخواست اداره مهاجرت است و لیستی برای آپدیت کردن مدارک دریافت کرده اید. در حالت اول باید تلاش کنید این تغییراتی که قصد اعلام آنرا دارید کاملا مستند باشد به عنوان مثال ملکی را فروخته اید و ملک دیگری را به جای آن خریده اید. برای اعلام این تغییر باید مبایعه نامه و نیز سند واگذار شده ملک فروخته شده و نیز اسناد دریافت وجه بابت ملک را ترجمه و آماده کنید. می دانم که سند پیش شما نخواهد ماند ولی می توانید در همان دفتر اسناد رسمی کپی برابر اصل شده سند را دریافت و ترجمه کنید. در مورد اسناد پرداخت تا می توانید موضوع را مستند کنید یعنی از چکی که دریافت کرده اید کپی تهیه کنید و حتما آنرا به حساب شخصی خود در بانک بگذارید تا در حساب شما عمل کند. برای ملکی هم که می خرید باز مبایعه نامه و سند را ترجمه می کنید و اسناد پرداخت وجه را هم فراهم می کنید که حداقل آن این است که از حساب شخصی خود چک پرداخت وجه را صادر کنید و از چکی که به فروشنده ملک جدید می دهید کپی تهیه کنید و آنرا هم ترجمه کنید. 

بنابراین بسته به اعلام تغییری که اتفاق افتاده باید همه مستندات در اختیار باشد و متناسب با آن سند توصیفی یا همان ND و فرمها را هم بروز کنید.

در حالتی که اداره مهاجرت لیستی را برای آپدیت کردن پرونده در اختیار شما قرار داده است حتما آن لیست را جدی بگیرید و با دقت کافی اسناد خواسته شده را تهیه کنید. این مدارک گاه مدارکی است که اصولا باید در پرونده باشد و نبوده است مانند مبایعه نامه ملکی که در لیست اموال آمده است ولی گاه همه مدارک را داده اید اما باز افسر مدارکی را طلب کرده است. نوع مدارک خواسته شده معمولا نشان می دهد که نگرانی افسر کجاست و شما باید سعی کنید اطمینان یابید نگرانی او را پاسخ داده اید. ممکن است افسر به دلیل عدم آشنایی با سیستم حقوقی ایران مدرک معینی را بخواهد که اساسا این مدرک قابل ارایه نیست مثلا در مواردی افسران از متقاضیان می خواهند که مفاصا حساب مالیاتی شخصی بیاورند حال آنکه اشخاص حقیقی غیر تاجر در ایران ملزم به ارسال اظهارنامه به دولت نیستند و پرونده مالیاتی ندارند. چه باید کرد؟

همانگونه که اشاره کردم باید به بند بند آن لیست پاسخ داد و مدرک خواسته شده را فرستاد. در مواردی که مدرک خواسته شده قابل ارایه نیست باید به دقت و روشنی توضیح داده شود و در صورتی که مستندی برای اثبات ادعا هست هم ارایه شود مثلا مستندات قانونی در مورد معافیت مالیاتی یک فعالیت خاص اقتصادی و ….. 

تشخیص درست نگرانی افسر می تواند شما را در تهیه بهتر مدارکی که از او رفع نگرانی می کند کمک کند و شما در مواردی ممکن است مدارک روشنتر و بهتر از آن مواردی که مورد خواسته او بوده در اختیار داشته باشید. مثلا از شما خواسته است چند صورتحساب فروش سال مالی معینی را ارایه کنید که نشان دهنده این است که می خواهد از فعالیت تجاری شما در آن سال اطمینان حاصل کند و شما علاوه بر اینکه این صورتحسابها را ارایه می کنید می توانید قراردادهایی با مشتریان  و یا مکاتباتی را که در آن سال در مورد فعالیت اقتصادی خاص خود با نهادهای دولتی و یا غیر دولتی داشته اید را نیز ارایه کنید.

– چه مدارکی باید در پرونده باشد و مدارک حیاتی کدامند؟

مدارکی که باید در پرونده شما دیده شوند چند دسته اند:

مدارک هویتی:

که نشان دهنده هویت شما و وضعیت خانواده شماست که شامل سند ازدواج و شناسنامه ها و یا پاسپورتهای اعضای خانواده است. مدارک تحصیلی متقاضی و نیز مدارک تحصیلی فرزندان بالای ۲۲ سال که نشان می دهد وی از قبل از ۲۲ سالگی تا کنون مشغول به تحصیل تمام وقت بوده اهمیت دارد.

مدارک مربوط به دارایی ها:

متقاضی باید اثبات کند که میزان معینی دارایی دارد. دارایی هایی که از نظر اداره مهاجرت کبک دارایی محسوب می شوند عبارتند از اوراق بهادار؛ پول نقد و سپرده هایی که در نزد بانک و یا موسسات مالی معتبر است به شرط آنکه آن بانک زیر تحریم نباشد؛ املاک به شرط اینکه سند رسمی داشته باشند و ارزیابی هم شده باشند؛ سهام شرکت به شرط اینکه بر اساس گزارش حسابرس قانونی ارزش آن روشن باشد و یا ارزش معین قابل اثباتی داشته باشند. 

مدارک دال بر مشروعیت دارایی ها:

این موضوع بسیار مهم است که این دارایی ها به چه ترتیبی به دست آمده اند و تعادل در پرونده شما وجود داشته باشد از این رو باید افسر را قانع کنید که این املاک و دارایی ها به صورت طبیعی و قانونی بدست آمده اند. منشا دارایی ها یا ارث است؛ یا هبه و بخشش است و یا خرید است. در مورد دو مورد دوم در صورتی که ۶ ماه قبل از تشکیل پرونده اتفاق افتاده باشد قابل قبول است و باید مدرکی دال بر این اتفاق ارایه شود. در مورد ارث اسناد مربوط فوت مورث ؛ گواهی انحصار وراثت و ارایه سند ملک که از متوفی به متقاضی بر اثر ارث منتقل شده است لازم است. در مورد هبه باید کسی که هبه کرده است گواهی کند که چنین کرده است و سند ملک هم در اختیار باشد. هبه اگر از سوی کسی غیر از بستگان درجه اول باشد به راحتی پذیرفته نمی شود و باید روشن باشد به چه دلیل این هبه اتفاق افتاده است.

در مورد املاک خریداری شده ارایه مبایعه نامه بسیار اهمیت دارد چون در هیچ سند دیگری رقم واقعی خرید درج نمی شود و برای اثبات رقم خرید ارایه مبایعه نامه لازم است. توجه به این نکته ضروری است که این موارد تنها برای املاک موجود ارایه نمی شود و همه املاکی که شما از ابتدا تاکنون خریده و یا فروخته اید باید مدارکش ارایه شود و در این زمینه نهایت تلاش خود را بکنید.

مدارک نشان دهنده تجربه مدیریت تجاری:

بر اساس قانون افسر باید احراز کند که شما دست کم دو سال سابقه مدیریت تجاری دارید. مدیریت معنی خاص خود را دارد و باید یا ۲ نفر نیروی تمام وقت در سهم بیزنس متعلق به خود و یا ۵ نفر در صورتی که مدیر بیزنس دیگری هستید زیر نظر شما کار کرده باشند و علاوه بر این شما در زمینه های مالی پرسنلی و نیز تجهیزات حوزه مدیریت خود صاحب اختیار بوده اید.

بخشی از این مدارک برای اثبات وجود بیزنس و یا مجموعه ای است که در آن کار کرده اید مانند اسناد ثبتی شرکت و جوازهای دولتی و بخش دیگری از آنها مدارکی است که نشان دهند فعالیت اقتصادی مجموعه شماست شامل اسناد بیمه پرسنل؛ اسناد مالیاتی؛ پرینت حسابهای بانکی و از همه مهمتر گزارش حسابرس رسمی برای ۵ سال گذشته. این آخری در صورتی که بیزنس متعلق به شما نیست الزامی نیست ولی اگر سهم دارید باید ارایه شود چون هم نشان دهنده گردش اقتصادی بیزنس است و هم ارزش روز سهام آنرا اعلام می کند که مبنای ارزش دارایی مالک خواهد بود. 

این روزها افسران در این زمینه سخت گیر شده اند و به دنبال مستند بودن گزارش حسابرس رسمی اند به این معنی که می خواهند علاوه بر آن گزارش اسناد دیگری را در کنار آن ببینند که آنرا تایید می کند و با آن هماهنگ است. اگر فروش سال قبل شما ۱۰۰ میلیون تومان بوده است افسر می خواهد این با اسنادی اثبات شود بنابراین تلاش کنید سال آخر را از این جهت مستند کنید یعنی اسناد فروش خود را ترجمه کنید و یا اگر این اسناد زیاد هستند لیستی از آنها تهیه کنید و ترجمه کنید و نمونه هایی از آن اسناد را هم پیوست کنید. اگر بتوانید هم خرید و هم فروش سال آخر را مستند کنید عالی است. منظور من از مستند کردن به هیچ وجه سند سازی نیست بلکه جمع آوری اسناد موجود است. گزارش حسابرسی معتبر علاوه بر اینکه از سوی حسابرس رسمی تهیه شده با حساب بانکی بیزنس و نیز فاکتورهای خرید و فروش آن می خواند و این چیزی است که افسر می خواهد از آن اطمینان حاصل کند. در مورد شرکتهایی که قراردادهای بزرگ دارند ارایه ترجمه قراردادها را توصیه می کنم.

پرینت حسابهای بانکی شخصی و تجاری: 

به طور عادی پرینت حسابهای ۶ ماه گذشته همه حسابها خواسته می شود. در این میان اگر حسابی را بسته اید و یا حساب دیگری باز کرده اید در آپدیت به آن تصریح کنید. حسابهای بانکی شخصی و شرکت خود را تا دو سال قبل از آن باز بینی کنید و اطمینان حاصل کنید که برای ارقام درشتی که وارد آن شده است توضیح کافی دارید. این حساب شماست و توقع این است که می دانید در آن چه گذشته است و چه ارقامی وارد آن شده است. اینکه حساسیت به چه ارقامی است از فردی به فرد دیگر متفاوت است. مجموعه پول ورودی به حساب شما در یک سال باید توجیه داشته باشد ضمن اینکه ارقام درشتی که وارد شده اند باید منشا روشن  و ارقامی هم که خارج شده است لازم است توضیح داشته باشند. درشتی ارقام البته بسته به فرد است برای مدیری با حقوق ۵ میلیون تومان در ماه هر رقم بالای ۱۰ میلیون تومان رقم درشت است و برای فردی با درآمد ۲۰ میلیون تومان در ماه رقم درشت یعنی ۳۰ میلیون تومان. این که ارقام حساس کدام هستند را مشاور امین شما با توجه به وضعیت پرونده می تواند تشخیص دهد و شما را در آن مورد هشیار سازد تا بدون آمادگی در مقابل افسر ننشینید.

 

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar