آشنایی با کدام زبان برای تحصیلات عالی در کبک مفیدتر است: فرانسه یا انگلیسی؟
28 سپتامبر 2010 - 12:41
بازدید 278
7

نشاط تهرانی   همان‌طور که می‌دانید در استان کبک دو زبان فرانسه و انگلیسی به عنوان زبان رسمی و دانشگاهی شناخته می‌شوند. معمولا مهاجران ایرانی با زبان انگلیسی آشنایی بیشتری دارند (به جز برخی از کسانی که از طریق کبک برای مهاجرت اقدام کرده‌اند) و به نظر می‌رسد تسلط بر زبان انگلیسی به عنوان زبان […]

ارسال توسط :
پ
پ

نشاط تهرانی

 

همان‌طور که می‌دانید در استان کبک دو زبان فرانسه و انگلیسی به عنوان زبان رسمی و دانشگاهی شناخته می‌شوند. معمولا مهاجران ایرانی با زبان انگلیسی آشنایی بیشتری دارند (به جز برخی از کسانی که از طریق کبک برای مهاجرت اقدام کرده‌اند) و به نظر می‌رسد تسلط بر زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم برای فارسی‌زبانان آسان‌تر است. به همین دلیل کسانی که بعد از مهاجرت به ادامه تحصیل فکر می‌کنند معمولا دانشگاه‌های فرانسه‌زبان را به کلی از گزینه‌های خود حذف می‌کنند و تنها به سراغ یکی از دو دانشگاه انگلیسی‌زبان استان کبک یعنی مک‌گیل و کنکوردیا می‌روند. در حالی که به دلایل بسیار در خیلی از موارد نه تنها اقدام به تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه‌زبان برای آنگلوفون‌ها (کسانی که با زبان انگلیسی آشنایی بهتری دارند) ممکن است بلکه حتی انتخاب مناسب‌تری نیز به نظر می‌رسد. این نوشتار به بازگویی برخی از این دلایل می‌پردازد.

 

محدودیت در تنوع رشته‌های تحصیلی

همان‌طور که گفته شد دانشگاه مک‌گیل نسبت به دانشگاه کنکوردیا دامنه بسیار وسیع‌تری از رشته‌های تحصیلی را در برمی‌گیرد و به عنوان مثال دانشگاه کنکوردیا در حال حاضر هیچ‌یک از رشته‌های گروه پزشکی و پیراپزشکی را ارائه نمی‌دهد. از طرفی گرفتن پذیرش در بسیاری از موارد از دانشگاه مک‌گیل چندان آسان نیست به همین دلیل متقاضیان بعضی رشته‌ها اگر نتوانند از دانشگاه مک‌گیل پذیرش بگیرند از ادامه تحصیل بازمی‌مانند. در چنین شرایطی ادامه تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه‌زبان می‌تواند در زمره انتخاب‌های این گونه افراد قرار گیرد.

 

فرصت فراگیری سریع و ارزان زبان فرانسه

برای کسانی‌که در استان کبک زندگی می‌کنند دانستن زبان فرانسه مزیت و حتی ضرورتی غیر قابل انکار است. از این لحاظ ادامه تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه‌زبان یک حسن مهم دارد و آن این که شرایط برای آموختن یا تقویت زبان فرانسه در حین ادامه تحصیل فراهم می‌شود. معمولا دانشگاه‌های فرانسه‌زبان این زمینه را برای دانشجویان خود فراهم می‌کنند که در مدتی کوتاه و هزینه نسبتا پایین دانش زبان فرانسه خود را به سطح قابل توجهی افزایش دهند. بسیار دیده می‌شود حتی کسانی که آشنایی ابتدایی با زبان فرانسه دارند بخصوص در مقاطع بالاتر از کارشناسی دوره آموزشی را در دانشگاه‌های فرانسه‌زبان آغاز می‌کنند و آن را با موفقیت نیز پشت سر می‌گذارند.

 

سهولت در انتقال به دانشگاه‌های بهتر

به دلیل ارتباط وسیعی که بین دانشگاه‌های استان کبک بر قرار است همیشه این امکان وجود دارد که شما بعد از گذراندن چند واحد و ترم تحصیلی در یک دانشگاه فرانسه‌زبان خود را به دانشگاه مک‌گیل یا کنکوردیا منتقل کنید. بنابراین اگر به دلایلی مانند معدل کم موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان نشوید با ورود به دانشگاه‌های فرانسه‌زبان این امکان را برای خود ایجاد می‌کنید که پس از مدتی به دانشگاه مورد نظر خود انتقال یابید.

 

امکان استفاده از انگلیسی در دانشگاه‌های فرانسه‌زبان

بسیاری از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه مونترال و سایر دانشگاه‌های فرانسه زبان یک سوم و حتی بیشتر از دروس خود را به زبان انگلیسی می‌گذرانند و پایان‌نامه یا تز دکترای خود را نیز به زبان انگلیسی تهیه و ارائه می‌کنند زیرا بسیاری از استادان این دانشگاه‌ها با زبان انگلیسی آشنایی کافی دارند و اجازه این کار را به دانشجو می‌دهند.

 

البته باید به این نکته اشاره کرد که در دانشگاه‌های فرانسه‌زبان بخصوص دانشگاه‌هایی که در شهرهای دیگر کبک غیر از مونترال واقع شده‌اند امور اداری و بررسی مدارک مربوط به ثبت‌نام و تحصیل تنها به زبان فرانسه انجام می‌شود و ممکن است دانشجویانی که آشنایی کافی با زبان فرانسه ندارند در ابتدای امر در چنین محیط‌هایی احساس راحتی نکنند. بخصوص در بعضی موارد با کارکنانی در آموزش دانشکده رو به رو می‌شوند که اصلا انگلیسی نمی‌دانند یا بسیار می‌دانند اما در عوض چنین محدودیت‌هایی فرصتی مناسب برای آموختن زبان فرانسه ایجاد می‌کنند.

 

تحصیل به فرانسه و موضوع کمک‌هزینه‌ها

شاید قانون نوشته‌شده‌ای در این زمینه وجود نداشته باشد اما دانشگاه‌های فرانسه‌زبان از طرف دولت کبک تحت حمایت بهتری قراردارند. تجربه نشان می‌دهد بورس‌ها یا کمک‌های بلاعوض، همین‌طور وام‌ها و کمک‌هزینه‌هایی که به دانشجویان این دانشگاه‌ها داده می‌شود بیشتر است. این مسئله بخصوص برای افراد متاهلی که باید در طول دوران تحصیل هزینه خانواده خود را نیز تامین کنند بسیار اهمیت دارد.

 

دانشگاه‌های فرانسه‌زبان مونترال

شهر مونترال بزرگترین دانشگاه‌های فرانسه‌زبان آمریکای شمالی و حتی دنیا را در خود جای داده ‌است. در این میان دانشگاه UQAMیا Université du Québec à Montréalبا داشتن بیش از ۶۰۰۰۰ دانشجو و شبکه‌ای از دانشگاه‌ها در سرتاسر استان کبک بزرگ‌ترین و مشهورترین دانشگاه فرانسه‌زبان کبک به شمار می‌رود. شعبه مرکزی این دانشگاه در قلب شهر مونترال واقع است که در سال ۱۹۶۹ ساخته شده و از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های استان کبک به شمار می‌رود.

 

دومین دانشگاه فرانسه‌زبان دانشگاه مونترال است که ۵۵۰۰۰ دانشجو را تحت پوشش قرار داده‌ است. دانشگاه لاوال و دانشگاه شربروک نیز دو دانشگاه دیگری فرانسه‌زبان در شهر مونترال هستند که در نوشتارهای آینده به تفصیل از این مراکز آموزشی سخن خواهیم گفت.

 

نکته تکمیلی

اما در پایان ذکر این نکته هرچند تکراری باشد ضروری به نظر می‌رسد. از لحظه‌ای که برای مهاجرت به کانادا تصمیم می‌گیرید آموختن زبان چه فرانسه و چه انگلیسی را در ردیف مهم‌ترین برنامه‌های خود قرار دهید. طوری که وقتی به خاک کانادا وارد می‌شوید دست کم یک از دو زبان را در سطح عالی و دیگری را در سطح متوسط بدانید. این نکته را به خاطر بسپارید حتی اگر در استانی غیر از کبک قصد اقامت دارید دانستن زبان فرانسه علاوه بر انگلیسی کمک بسیار بزرگی به شما در زمینه یافتن شغل یا ادامه تحصیل خواهد کرد به دلیل این که کشور کانادا هر دو زبان انگلیسی و فرانسه را به رسمیت می‌شناسد. و اگر قصد اقامت در کبک را دارید و فرانسه را در سطح بهتری می‌دانید باید به این نکته توجه کنید که در هر حال زبان علمی، زبان انگلیسی است و شما در قاره امریکا زندگی می‌کنید. پس حتی در صورت ادامه تحصیل یا کار در محیط فرانسه‌زبان باید آشنایی و تسلط کافی بر زبان انگلیسی داشته باشید و به یاد داشته باشید آموختن زبان بعد از مهاجرت و ورود به کانادا حتما و قطعا بسیار مشکل‌تر از آموختن زبان در کشور مبدا است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar