آشنایی با مشاغل هنری در کانادا: بخش دوم – رشته طراحی گرافیک
12 سپتامبر 2016 - 1:27
بازدید 207
4

  همچنان که وعده کرده بودیم با معرفی تعدادی از مشاغل هنری در کانادا، تلاش می‌کنیم تا تصویری روشن از آینده شغلی متقاضیان این‌گونه رشته‌ها ارائه دهیم. لازم به یادآوری است که در خلال بیان نکاتی کلی درباره رشته‌های هنری در کانادا به بخشی از پرسش‌ها نظیر امکان دریافت ویزای مهاجرت پرداخته‌ایم لذا از تکرار این دسته […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

همچنان که وعده کرده بودیم با معرفی تعدادی از مشاغل هنری در کانادا، تلاش می‌کنیم تا تصویری روشن از آینده شغلی متقاضیان این‌گونه رشته‌ها ارائه دهیم. لازم به یادآوری است که در خلال بیان نکاتی کلی درباره رشته‌های هنری در کانادا به بخشی از پرسش‌ها نظیر امکان دریافت ویزای مهاجرت پرداخته‌ایم لذا از تکرار این دسته از مسائل در اینجا خودداری می‌کنیم. 

معرفی این شغل در کانادا

برخلاف برخی از مشاغل، طراحان امور هنری و گرافیست‌ها می‌توانند آسوده‌خاطر باشند که ماهیت شغلی آنها تفاوت چشمگیری در ایران و کانادا ندارد و اگر آنها از سطح قابل‌ قبولی از زبان برای برقراری ارتباط با مشتری یا کارفرما، آشنایی خوب با تکنولوژی‌های مدرن و نرم‌افزارها (که معمولاً فعالین این رشته در ایران، با انواع این نرم‌افزارها آشنایی نسبتاً خوبی دارند) و خلاقیت کافی برخوردار باشند یافتن کار برای آنها مقدور است. البته نظیر هر کار هنری دیگر، ارتباطات گسترده حرف اول را در کاریابی موفق می‌زند و این برای یک مهاجر که کمتر کسی را می‌شناسد و دیگران هم کمتر او را می‌شناسند سخت‌ترین مرحله‌ است که برای آن باید چاره‌ای اندیشید که به آن می‌پردازیم. 

نکته دیگری که باید در تفاوت‌‌های شغلی اندیشید دامنه بسیار گسترده‌تر منابع و مواد تبلیغاتی اعم از چاپی و آن-لاین نسبت به ایران است. این هم می‌تواند فرصت باشد و هم تهدید به این معنا که هر چه شما با انواع این مواد بیشتر آشنا باشید برای خود فرصت‌های بیشتری خلق خواهید کرد و هر میزان که نسبت به آنها نا‌آشنا باشید کارتان سخت‌تر می‌شود. در اینجا فهرستی از مواد تبلیغاتی و سایر خدماتی که یک هنرمند طراح در این حوزه تامین می‌کند آمده است که می‌تواند به شما کمک کند. 

همانطور که در همان صفحه اطلاعاتی و پیوست‌های آن می‌بینید به دلیل گستردگی تعداد شرکت‌ها و اهمیت رقابت برای جذب مشتری که بیشترین نمودش در اقلام تبلیغاتی آشکار می‌شود یک فعال این عرصه با فرصت‌های شغلی زیادی در کانادا و آمریکا مواجه خواهد بود. در اینجا تعمداً بر روی آمریکا تاکید می‌کنیم چون این جنس از فعالیت‌های هنری این امکان را برای افراد و شرکت‌های دو سوی مرزهای آمریکا و کانادا فراهم آورده‌اند که از سوی دیگر به راحتی مشتری جذب کنند و البته به همین دلیل عرصه رقابت هم شدیدتر شده است.  

الان بسیاری از خدمات طراحی به طور کامل از طریق اینترنت انجام می‌شود. مشتری و شرکت یا فرد طراح اصلا با یکدیگر ملاقات یا دیداری ولو کوتاه هم ندارند و چه بسا مکالمه تلفنی هم نداشته باشند. همه کارها نظیر سفارش، ارائه نمونه‌های اولیه، اصلاحات، تکمیل و ارائه نمونه‌های نهایی و پرداخت پول از طریق اینترنت و امکانات آن-لاین انجام می‌شود. همه اینها سبب شده تا به عنوان مثال تورنتو به یکی از ۴ شهر اصلی در تمامی آمریکای شمالی (آمریکا و کانادا) در زمینه ارائه خدمات طراحی تبدیل شود. اگر به حجم عظیم فعالیت‌های تبلیغاتی و طراحی در کل آمریکای شمالی توجه کنیم درخواهیم یافت که چنین جایگاهی حقیقتاً چه معنایی دارد.  

در کنار این موضوع، افزایش روزافزون وب‌سایت‌ها سبب شده که طراحی‌های وب نیز از اهمیت زیادی برخوردار شوند و همچنین بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها برای انجام امور جاری خود به این گروه از افراد یا شرکت‌ها رجوع کنند که خود زمینه‌ساز فرصت‌های شغلی مناسب است. 

مجموعه این شرایط و امکانات سبب شده‌اند که حوزه طراحی گرافیک امروزه به سه شاخه عمده تقسیم شود که شما به عنوان یک علاقه‌مند به این حوزه بهتر است تکلیف خود را با نحوه تمرکز بر روی این سه دسته مشخص کنید. این سه دسته عبارتند از:

  • طراحی گرافیک به معنای سنتی‌تر آن که بیشتر بر روی طراحی‌های انواع مواد چاپی کاغذی متمرکز است؛
  • طراحی‌های دیجیتال که بیشتر بر طراحی‌های وب و طراحی در حوزه‌های مالتی‌مدیا و سمعی و بصری متمرکز است و نهایتاً
  • طراحی بازی‌ها که به دلیل رقم بسیار بالای درآمدهای شرکت‌های تولید کننده این محصولات و نسل جوانی که با آنها بزرگ شده، امروزه این صنعت را به یکی از پولسازترین شاخه‌های حوزه تفریحات و سرگرمی در کانادا مبدل ساخته است.

 

نکاتی که به عنوان یک شاغل در این حوزه باید به آن دقت کنید

برای اینکه در کانادا موفقیت بیشتری داشته باشید، توجه به برخی نکات اهمیت زیادی دارد:

با عناصر فرهنگی ساکنان سفید کانادا و همچنین قومیت‌های مهم‌تر چون ایتالیایی‌ها، مسلمانان (خصوصا عرب‌ها)، چینی‌ها، هندی‌ها، یونانی‌ها و… و حتی ایرانیان مهاجری که از ۳۰ سال پیش در این کشور زندگی می‌کنند و سلایق آنها با شهروندان ایران امروز تفاوت زیادی پیدا کرده به خوبی آشنا شوید. تلاش برای جلب مشتری بدون شناختن علایق و تعلقات و همچنین آنچه این گروه‌ها از آن پرهیزدارند ممکن نیست. مشاهده نمونه کارهای موفق دیگران و دقت در شناسایی عناصر مشترک آنها می‌تواند راهنمای خوبی باشد. 

طراحی آرم در کانادا یک موضوع مهم برای بسیاری از شرکت‌ها است و این موضوع از صرف آرم اصلی شرکت هم فراتر می‌رود. در کانادا هر پیام یا شعار یا نکته مهمی که توسط یک شرکت تبلیغ می‌شود می‌تواند به عنوان یک تردمارک (علامت و عنوان تجاری) ثبت شود لذا داشتن خلاقیت در این زمینه می‌تواند بهره زیادی به فرد شاغل برساند. 

قوانین کپی‌رایت و همچنین تردمارک در کانادا بسیار مهم هستند. در اینجا شما نمی‌توانید از هر عکسی به صرف آنکه آنرا از اینترنت داون‌لود کرده‌اید استفاده کنید. استفاده از طراحی‌های دیگران حتی اگر بخشی از آن تغییر کرده باشد می‌تواند با شکایت صاحب اصلی اثر به یک مکافات جدی برای شما و کارفرمایتان تبدیل شود پس در این مورد دقت کنید.

 

کارفرمایان کانادایی بر خلاف ایران هر روز از یک نوع نرم‌افزار جدید طراحی استفاده نمی‌کنند پس لازم است که شما اگر قرار است برای یک شرکت خاص کار کنید خود را با محدودیت‌های آنها آشنا کنید. خانواده adobe از مشهورترین محصولاتی هستند که شما می‌توانید آنها را همه‌جا ببینید. البته ممکن است نسخه بسیار قدیمی آن استفاده شود. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید از اطلاعات بسته‌های آشنایی با بازار کار کانادا کنپارس استفاده کنید. 

در پست بعدی درباره ادامه تحصیلات، وضعیت درآمدی و آینده شغلی این رشته بیشتر خواهیم گفت

 

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar