آشنایی با بخش اسپیکینگ در آزمون آیلتس 
25 ژانویه 2023 - 5:31
بازدید 551
8
ایده هایی برای افزایش مهارت در این بخش برای متقاضیان آزمون آیلتس 
ارسال توسط :
پ
پ

ایده هایی برای افزایش مهارت در این بخش برای متقاضیان آزمون آیلتس 

از هر فرصتی برای تمرین مکالمه انگلیسی استفاده کنید! تا جایی که می‌توانید با معلم، همکلاسی یا دوستی وقت بگذرانید که انگلیسی صحبت می‌کند. 

در این مطلب به بررسی سه بخش آزمون اسپیکینگ (مکالمه) آیلتس و معیارهای ارزیابی این بخش از آزمون می‌پردازیم و به شما می‌گوییم که چگونه می‌توانید عملکرد خود را در هر بخش بهبود بخشید. 

برای اطلاعات بیشتر بخوانید:

نکات مفید برای متقاضیان آزمون آیلتس

آیلتس یا تافل؛ برای مهاجرت به کانادا در کدام آزمون شرکت کنم؟

فرمت آزمون اسپیکینگ آیلتس چگونه است؟

کل آزمون اسپیکینگ 11 تا 14 دقیقه طول می‌کشد و دارای سه بخش است که هر بخش بلافاصله بعد از بخش دیگر برگزار می‌گردد. هر بخش برای نشان دادن مهارتی طراحی شده که ممکن است در زمان زندگی، کار یا تحصیل در یک محیط انگلیسی زبان به آن نیاز داشته باشید. 

  • بخش اول 

بخش اول آزمون برای ایجاد حس راحتی و آرامش شما طراحی شده است. ممتحن با پرسیدن سوالاتی در مورد کار، تحصیل، زادگاه یا کشور شما شروع می کند. مثلا:

بیایید در مورد زادگاه یا روستای شما صحبت کنیم.

  • چه نوع مکانی است؟
  • جالب ترین قسمت شهر/روستای شما چیست؟
  • مردم شهر/روستای شما به چه شغل هایی مشغول هستند؟
  • به نظر شما آیا مکان خوبی برای زندگی است؟ (چرا؟)

نمونه پاسخ

سپس مکالمه با سؤالاتی در مورد موضوعات عمومی و روزمره مانند سرگرمی‌ها، حیوانات خانگی، آب و هوا، تعطیلات، ورزش، موسیقی و غیره ادامه می‌یابد. 

در این قسمت سعی کنید با ذکر دلیل و مثال پاسخ های خود را بسط و گسترش دهید. 

ممتحن: چه نوع موسیقی را دوست داری؟

آزمون دهنده: من موسیقی پاپ را دوست دارم زیرا به طور کلی شاد است و زمانی که احساس خستگی می کنم به بهتر کردن روحیه‌ام کمک می‌کند. 

ممتحن: تماشای ورزش را ترجیح می‌دهید یا بازی در آن را؟

آزمون دهنده: من دوست دارم ورزش کنم، به خصوص فوتبال، اما واقعا وقت ندارم، بنابراین هر زمان که بتوانم باز‌های تیم فوتبال مورد علاقه‌ام را از تلویزیون تماشا کنم. 

  • بخش دوم 

این بخش روی توانایی شما برای مکالمه طولانی در مورد یک موضوع مشخص، شبیه سازی ارائه در محل کار یا دانشگاه تمرکز دارد. ممتحن به شما یک کارت (Task card) می‌دهد که روی آن یک موضوع و سؤالاتی راجع به آن نوشته شده است و از شما خواسته می شود چیزی را توصیف یا در مورد یک تجربه صحبت کنید. با این حال، بسیاری از موضوعات ترکیبی از این دو هستند. همچنین قبل از شروع صحبت یک دقیقه به شما فرصت داده می شود تا خودتان را آماده کنید. از این زمان برای یادداشت کردن نکات خودتان در مورد موضوع موردنظر استفاده کنید، پاسخ خود را به ترتیب سازماندهی کنید تا آنچه می‌گویید منسجم‌ باشد. 

https://www.cicnews.com/wp-content/uploads/2023/01/candidate-task-card.pngممکن است موضوعی دریافت کنید که ایده‌ زیادی در مورد آن ندارید. در این صورت، نترسید، خلاق باشید! ممتحن قرار نیست  درستی آنچه شما می‌گویید را بررسی کند بلکه فقط نحوه پاسخ دادن شما مورد توجه قرار می‌گیرد. 

لازم به یادآوری است که هنگام مکالمه امکان نگاه کردن به یادداشت‌های خودتان را دارید. بخش 2 به مدت 3 تا 4 دقیقه با احتساب زمان آماده سازی طول می‌کشد و ممتحن به شما زمان اتمام وقتتان را خواهد گفت. 

 در کل پس از یک دقیقه آماده‌سازی، باید ۱ تا ۲ دقیقه راجع به موضوع صحبت کنید و در انتها ممتحن، یک یا دو سؤال راجع به موضوع از شما می‌پرسد. 

نمونه پاسخ

  • بخش سوم

در این بخش، توانایی شما در بیان و توجیه نظرات خودتان، توانایی تجزیه و تحلیل، بحث و گمانه زنی در مورد موضوعات مختلفی که به طور گسترده با موضوع بخش 2 مرتبط هستند، مورد آزمون قرار می گیرید. سوالات کلی‌تر و انتزاعی‌تر خواهند بود، مشابه سوالات و انواع بحث‌هایی که ممکن است در دانشگاه یا محل کار با آنها برخورد کنید. زمان این بخش 4 تا 5 دقیقه است. 

مثال:

قبل از هر چیز بیایید ببینیم که ارزش‌های افراد چگونه تغییر کرده است. 

  • چه چیزهایی به مردم کشور شما جایگاه (شأن) می‌دهند؟
  • آیا از زمان پدر و مادر شما همه چیز تغییر کرده است؟

در پایان، بیایید در مورد نقش تبلیغات صحبت کنیم. 

  • آیا فکر می کنید تبلیغات بر خرید مردم تأثیر می گذارد؟

به سوالات ممتحن با دقت گوش دهید و سعی کنید هنگام صحبت کردن از همان زمان‌ها استفاده کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از برخی از این عبارات برای خود زمان بخرید تا برای فکر کردن وقت داشته باشید:

Let me think, . . .

I’m not sure how to answer that, but . . .

I’ve never really thought about this before, perhaps . . .

That’s quite difficult to answer . . .

That’s quite a complex issue . . .

That’s an interesting question . . .

نمونه پاسخ

معیارهای ارزیابی – ممتحنین به دنبال چه هستند؟

بخش اسپیکینگ برای ارزیابی استفاده شما از زبان انگلیسی گفتاری است و در آن طیف گسترده‌ای از مهارت‌های گفتاری ارزیابی می‌شود، مانند: 

  • توانایی شما در برقراری ارتباط و ارائه نظرات و اطلاعات در مورد موضوعات روزمره و تجربیات و موقعیت‌های رایج با پاسخ دادن به طیف وسیعی از سوالات (بخش 1)
  • توانایی شما برای صحبت طولانی در مورد یک موضوع خاص با استفاده از زبان مناسب و سازماندهی ایده‌ها به طور منسجم (بخش2)
  • توانایی شما برای بیان و توجیه عقاید و تجزیه و تحلیل، بحث و گمانه زنی در مورد مسائل (بخش 3). 

آزمون ضبط می‌شود و ممتحنین بر اساس معیارهای زیر به شما نمره‌ای از 0 تا 9 می دهند. 

  • روانی و انسجام (Fluency and Coherence)

به این مورد توجه می‌شود که چقدر راحت و روان و بی وقفه صحبت می‌کنید، چقدر می‌توانید ایده‌های خود را به هم پیوند دهید و تا چه حد می‌توانید یک سخنرانی منسجم و مرتبط را شکل ‌دهید. در زبان انگلیسی به قابل فهم بودن سخنان شما برای مخاطب Coherence یا همان انسجام و پیوستگی گفته می شود.

  • منبع واژگانی (Lexical Resource)

به دامنه واژگانی و به کاربردن دقیق واژگان در جای مناسب توجه می‌شود و اینکه چقدر می‌توانید منظور، فکر و احساس خود را در مورد موضوع مورد نظر بیان کنید.  

  • گرامر صحیح و متنوع (Grammatical Range and Accuracy)

این معیار برای تشخیص این مهارت است که چگونه طیف وسیعی از ساختارها را استفاده می‌کنید و اینکه چقدر قادر به استفاده دقیق و مناسب از آنها هستید. 

  • تلفظ (Pronunciation)

این مورد به توانایی تلفظ صحیح و قابل درک کلمات، همچنین استفاده از طیف وسیعی از جنبه‌های تلفظ برای انتقال معنی اشاره دارد. لازم به ذکر است که لهجه ارزیابی نمی‌شود.

چگونه می‌توانید برای بخش اسپیکینگ آیلتس آماده شوید:

به مکالمه خودتان گوش دهید

یکی از راه‌ها برای تمرین این است که صدای خودتان را هنگام پاسخ به نمونه سوالات ضبط کنید. دوباره صدای خود را گوش کنید و به موارد زیر توجه کنید:

  • واژگان

آیا از واژگان متنوعی برای آن موضوع خاص استفاده کردید؟ به کلمات و عباراتی فکر کنید که می‌توانید برای تقویت پاسخگویی خودتان استفاده کنید.

  • گرامر

آیا از زمان‌های مختلف استفاده کردید؟ آیا شما اشتباهات زیادی داشتید؟ به این فکر کنید که چگونه می‌توانید دامنه دستوری و دقت خود در استفاده از واژگان را بهبود بخشید. 

ایده‌هایی که به ذهنتان می‌رسد را یادداشت کنید و مجموعه‌های واژگانی (کلمات و عبارات مرتبط با یک موضوع خاص) داشته باشید. 

در نهایت اینکه

 صحبت کن، صحبت کن ، صحبت کن!

از هر فرصتی برای تمرین مکالمه انگلیسی استفاده کنید! تا جایی که می‌توانید با یک معلم، همکلاسی یا دوست مدام انگلیسی صحبت کنید. اگر دوستی دارید که او هم قصد شرکت در آزمون را دارد، با ایفای نقش ممتحن و آزمون دهنده می‌توانید با هم تمرین کنید. به هنگام آزمون، تصور کنید که در حال صحبت با یک دوست هستید و سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید.

برای اطلاعات بیشتر بخوانید:


۱۲ مورد درباره آیلتس که نباید باور کنید

آنچه در مورد CLB باید بدانید

ارتباط با ما:

برای دریافت مشاوره رایگان و انواع خدمات مهاجرتی از طریق شرکت کنپارس می‌توانید با شماره‌های 02191008339، 02191008338 یا 02159174000 تماس گرفته، یا اطلاعات خود را از طریق چت آنلاین سایت یا دایرکت اینستاگرام ارسال کنید و یا اینکه  فرم ارزیابی رایگان ما را پر فرمایید تا در اولین فرصت با شما تماس گرفته شود.همچنین می‌توانید پرسش‌های خود را از طریق شماره‌های واتس اپ (+1)5799579293 و 9034941456(+98) ( کافیست همین حالا شماره تماس ها را لمس کنید ) از ما بپرسید و پاسخ آن‌ها را از طریق همین شماره‌ها دریافت کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar