آشنایی با آزمون‌های P. Eng. (بخش نخست: معرفی عنوان «مهندس ماهر» )
08 نوامبر 2009 - 0:35
بازدید 237
2

  در ادامه مجموعه ای از پست ها تحت عنوان «معرفی آزمون های استاندارد در کانادا» به معرفی چگونگی اخذ عنوان Professional Engineer و آزمون های مرتبط با آن می پردازیم.   P. Eng. به چه معنا است؟     این عبارت مخفف عبارت Professional Engineer (مهندس ماهر یا حرفه ای) است و به اعضا […]

ارسال توسط :
پ
پ

 



در ادامه مجموعه ای از پست ها تحت عنوان «معرفی آزمون های استاندارد در کانادا» به معرفی چگونگی اخذ عنوان Professional Engineer و آزمون های مرتبط با آن می پردازیم.

 

P. Eng. به چه معنا است؟

 

 

این عبارت مخفف عبارت Professional Engineer (مهندس ماهر یا حرفه ای) است و به اعضا گروهی از مهندسین ثبت نام کرده (رجیستر شده) تحت مقرراتی خاص اطلاق می شود. دارندگان این عنوان دارای این مجوز هستند که در حوزه تخصصی خود و در منطقه جغرافیایی که در آن ثبت نام کرده اند (در کانادا یک استان) مدارک و مستندات شغلی (نظیر نتایج مطالعات، نقشه ها، طراحی ها و محاسبات) را مهر و امضا کرده و با این کار نشان دهند که این موارد متناسب با استانداردهای موجود انجام شده و موارد ایمنی، بهداشتی و حفاظتی برای عموم مردم در آن رعایت شده است. در واقع، با چنین تاییدی مسئولیت عواقب آن بر عهده این افراد قرار می گیرد. علاوه بر این با عضویت در این گروه، دارنده مسئولیت حفظ و حراست از مجموعه ای از اصول اخلاقی و حرفه ای در کارش را پذیرا می شود.

  این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

نظیر چنین تشکیلاتی با عنوان «سازمان نظام مهندسی» در ایران موجود است که البته به نظر می رسد از نظر قوانین و مقررات و شرایط پذیرش افراد تفاوت های آشکاری با کانادا داشته باشد.

 

با دریافت چنین عنوانی شما به جامعه و به کارفرمایان اعلام می کنید:

  • قانوناً و اخلاقاً مسئولیت کارهای حرفه ای خود را بر عهده می گیرید و هیچ موردی مهم تر از مراقبت از ایمنی مردم برای شما نیست؛
  • دارای بالاترین سطح صلاحیت ها و توانایی های حرفه ای در فیلد کاری خود هستید؛
  • اطلاعات و دانسته های حرفه ای خود را به طور دائم به روز نگه می دارید و
  • پایبند اصول اخلاق حرفه ای هستید.

 

مزایای داشتن عنوان P. Eng.

داشتن چنین عنوانی در کانادا تحت قانون قرار گرفته است به این معنا که اگر کسی بدون رعایت ترتیبات قانونی از آن استفاده کند مرتکب خلاف شده و تحت پیگرد قرار می گیرد. برای دریافت آن باید به مراجعی که قانوناً چنین اختیاری به آنها داده شده مراجعه کرد و بعد از گذراندن ترتیبات قانونی این عنوان را به دست آورد. بعد از آن شما حق دارید که مهر خاص خود را داشته باشید و در ادامه اسمتان از این عنوان استفاده کنید.

 

بدیهی است که با این عنوان، اعتبار و اختیارات شغلی شما افزایش می یابد و همین موضوع بر روی درآمدهای شما هم تاثیر فراوان دارد. از آنجا که تعداد مهندسین ماهر (دارندگان این عنوان قانونی) شاغل در یک شرکت مهندسی تاثیر مستقیمی بر روی رتبه بندی حرفه ای و تخصصی آن و تعداد و اهمیت پروژه هایی که می تواند انجام دهد دارد، دارنده آن نیز از منافع اقتصادی و حقوق و دستمزد بیشتری برخوردار می شود. همچنین برای ارتقاء شغلی در سمت هایی چون مهندس ارشد یا مدیریت پروژه، فقدان این عنوان، کار را برای متقاضی بسیار سخت می کند.

پژوهش ها و نظرسنجی ها نشان می دهند که در هر فیلد مهندسی، دارندگان این عنوان کمتر از دیگران بیکار هستند و در صورت بیکار شدن، زودتر از بقیه به سر کار بازمی گردند.

همچنین برای کسانیکه می خواهند بیزینس شخصی خود را راه اندازی کنند و یا به صورت خویش -فرما self-employment فعالیت کنند داشتن این عنوان می تواند فرصت های شغلی آنها را تا حد قابل توجهی افزایش دهد.

در حقیقت و از منظر قانونی، انجام یک فعالیت مهندسی مرتبط با عموم در کانادا تنها از عهده مهندسین حرفه ای ممکن است و اگر در موسسه یا شرکتی فعالیت های مهندسی توسط مهندسین فاقد این عنوان انجام شود، تا به تایید و امضای دارنده این عنوان نرسد، فاقد اعتبار است.

 

شرایط دریافت عنوان P. Eng.

 

برای اینکه بتوانید چنین عنوانی را کسب کنید:

  • در وهله اول باید در یک موسسه یا مرکز آموزشی معتبر در آن فیلد مهندسی تحصیلات خود را با موفقیت به پایان رسانده باشید. اگر این تحصیلات در خارج از کانادا و آمریکا بوده باشد نیازمند به ارزیابی مدارک است.
  • در گام دوم باید چندین سال (عمدتاً ۲ تا ۴ سال) کار عملی معتبر و مرتبط انجام داده باشید. مدتی از آن باید زیر نظر یک P.Eng.  بوده باشد.
  • و در مهم ترین گام، شما باید درخواست چنین عنوانی را به تشکیلاتی که در استان مربوطه، وظیفه ارزیابی و اعطا آن را دارد ارسال کرده و در آزمون های مورد نظر شرکت کنید.

 

و چند نکته تکمیلی:

 

 

هر چند که شما برای دریافت این عنوان به صورت استانی عمل می کنید اما پس از دریافت آن در یک استان، تقاضا برای یک استان دیگر (و حتی تمام ۱۰ استان و سه قلمرو دیگر کانادا) بسیار آسان است و بیشتر یک فرایند اداری است تا ارزیابی فنی.

هم اکنون در کانادا، مهندسین ۱۷ حوزه مختلف کاری (نظیر الترونیک، مهندسی نرم افزار، سازه، تاسیسات …) می توانند برای دریافت چنین عنوانی تقاضای خود را به ۱۲ حوزه مدیریتی دارای اختیارات قانونی برای اعطاء آن ارائه دهند.

بر اساس پژوهش های مربوط به حدود یک دهه قبل، ترکیب مهم ترین فیلدهای تخصصی به قرار زیر است:

 

  • Civil (۲۶.۰%)
  • Mechanical (۲۴.۵%)
  • Electrical (۱۶.۹%)
  • Chemical (۱۰.۶%)
  • Geological (۳.۱%)
  • Industrial/ manufacturing (۲.۷%)
  • Electronic (۲.۵%)
  • Metallurgical / Metal sciences (۲.۳%)
  • Mining/ Mineral Processing (۲.۲ %)
  • Engineering Physics (۲.۱%)

 

همین پژوهش ترکیب تخصصی فعالیت های دارندگان این عنوان را بدین شکل دسته بندی کرده است:

 

·         Project management (۴۱%)

·         Design (۳۲.۵%)

·         Management/ administration (۱۸.۸%)

·         Project planning (۱۷.۴%)

·         Engineering/ technology support services (۱۶.۱%)

·         Operations and production (۱۲.۳%)

·         Research and development (۹.۴%)

·         Specification/ technical writing (۷.۹%)

·         Quality assurance (۷.۱%)

·         Marketing and sales (۶.۸%)

 

در پست بعدی به مسیر تقاضا و چگونگی دریافت این عنوان و آزمون های مرتبط با آن می پردازیم.

 

 

 

 

 

 این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar