آزمایشهای تشخیصی برای شناسایی بموقع سرطان دهان در کانادا
24 دسامبر 2016 - 21:02
بازدید 427
10

   پزشکان کانادایی معتقدند سرطان دهان در میان کشنده ترین بیماریهایی است که کمتر در مورد  آن صحبت میشود.  انجمن سرطان کانادا اعلام کرده که پیش بینی میشود امسال بیش از 4400 مورد سرطان دهان در کانادا شناسایی شود. این بیماری معمولا بدلیل مشکلاتی که در غربالگری هست و بواسطه علایم خاموش آن بسیار سخت […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

 پزشکان کانادایی معتقدند سرطان دهان در میان کشنده ترین بیماریهایی است که کمتر در مورد  آن صحبت میشود.  انجمن سرطان کانادا اعلام کرده که پیش بینی میشود امسال بیش از 4400 مورد سرطان دهان در کانادا شناسایی شود. این بیماری معمولا بدلیل مشکلاتی که در غربالگری هست و بواسطه علایم خاموش آن بسیار سخت شناسایی میشود و معمولا در زمانی شناسایی میشود که دیگر دیر شده. اما هم اکنون محققان UBC روشی را ارائه کرده ان که میتواند به شناسایی این بیماری در مراحل اولیه آن کمک کند.

دکتر کاترین پو در گفتگویی اینچنین به پرسشها پاسخ داد:

درباره این روش جدید چه چیزی میتوانید به ما بگویید ؟

ما در حال کار بر روی یک روش غیر تهاجمی هستیم که در آن نشانه های ژنتیکی از دهان بیمار با استفاده از یک براش (برس) ساده برداشته میشود. این کار میتواند توسط دندانپزشک و یا پزشک خانواده براحتی صورت گیرد. با این کار تغییرات ژنتیکی در Genome  ها توسط سلولهایی که از دهان جمع آوری میشوند مورد بررسی قرار میگیرند تا به کمک آن بتوان ایجاد سرطان در دهان را پیش بینی کرد.

 

تفاوت روش شما با روشهای کنونی در چیست ؟

در حال حاضر بیشترین تعداد سرطان دهان در کانادا توسط دندانپزشکان شناسایی میشود و این در خلال چک آپهای معمولی اتفاق میافتد. دلیل این موضوع این هست که موارد سرطان دهان بدون درد هستند و نشانه ای ندارند. بنابراین معمولا اگر چک آپهای دندانپزشکان نباشد باید بیماری آنچنان پیشرفته باشد که با احساس درد در بیمار او به فکر مراجعه به پزشک بیافتد که در این زمان دیر شده است.

 

معمولا افراد بدنبال چه نشانه هایی باید باشند ؟

معمولا دردهایی را ممکن است افراد در دهانشان احساس کنند اما این بدان معنا نیست که مربوط به سرطان دهان باشد. اصولا دردهایی که بعد از سه یا چهار هفته التیام پیدا نکنند میبایست بررسی شود. همچنین وقتی که همراه با برجستگیهایی و تغییر رنگ به سفید یا قرمز باشد که برطرف نگردد.

 

چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند ؟

بطور معمول 75 درصد از سیگاری ها و افرادی که الکل مصرف میکنند در معرض خطر هستند هرچند در میان جوان ترها مواردی دیده میشود که سیگاری یا الکلی هم نیستند. مطالعات نشان میدهد زنان 18 تا 44 ساله در معرض سرطان زبان هستند. هنوز بدرستی دلایل را نمیدانیم اما بسیاری  پزشکان از عفونتها و التهابها سخن میگویند.

 

منبع: CBC NEWS

توجه: این مطلب پیش از این در تاریخ 2 مرداد 94 در همین وب سایت منتشر شده است 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar