کارنامه هارپر و تیمش در چهار سال گذشته
15 ژانویه 2010 - 8:07
بازدید 287
5

        پایان سال ۲۰۰۹ فرصتی برای ارزیابی بسیاری از وقایع و عملکردهای گذشته است. در اینجا، مقاله‌نویس شبکه CTV مروری دارد بر کارنامه وزرای نخست وزیر کانادا. دیدگاه وی خصوصاً در مورد عملکرد وزیر مهاجرت دولت فدرال می‌تواند برای همه مخاطبان این وب سایت جالب باشد ضمن اینکه این فرصت مناسبی برای آشنایی […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

 

 

 

پایان سال ۲۰۰۹ فرصتی برای ارزیابی بسیاری از وقایع و عملکردهای گذشته است. در اینجا، مقاله‌نویس شبکه CTV مروری دارد بر کارنامه وزرای نخست وزیر کانادا. دیدگاه وی خصوصاً در مورد عملکرد وزیر مهاجرت دولت فدرال می‌تواند برای همه مخاطبان این وب سایت جالب باشد ضمن اینکه این فرصت مناسبی برای آشنایی با تعدادی از مهم‌ترین وزنه‌های حزب محافظه‌کار کانادا است. 
 

چهار سال پیش که هارپر به قدرت رسید کابینه او پر بود از وزرای جوان و تازه‌کار و به ندرت کسانی از بازماندگان نخست‌وزیر فقید، مالرونی، هم در آن حضور داشتند. اما در حال حاضر همین کابینه پر شده با چندین وزیر کارآزموده که کارنامه پر و پیمانی هم دارند؛ گرچه گاه خطاهایی هم در این کارنامه‌ها هست. 
 

سال ۲۰۰۹ برای دولت هارپر سال مهمی بود: دولت به راحتی رکود اقتصادی را تحمل کرد و از سر گذراند، رهبر جدید لیبرال‌ها یعنی مایکل ایگناتیف را به حاشیه راند و برخی از بحران‌های سیاسی بزرگ را حل و فصل نمود. به رغم این که سال گذشته از نظر عملکرد دولت سال بدی محسوب نمی‌شود، اما باید در آینده منتظر تغییراتی در بعضی از اعضای کابینه باشیم. در زیر نمره پایان سال مهره‌های اصلی‌تر دولت هارپر را با هم می‌بینیم. 
 

یادآوری می‌شود در سیستم آموزشی کانادا، A+ معادل بالاترین نمره و F نشانه مردود شدن است. حروف دیگر در استاندارد استان انتاریو به قرار زیر است: 
 

  • Level ۴ = A or excellent (exceeds provincial standard, ۸۰–۱۰۰%)
  • Level ۳ = B or good (meets provincial standard, ۷۰–۷۹%)
  • Level ۲ = C or average (approaches provincial standard, ۶۰–۶۹%)
  • Level ۱ = D or passing (well below provincial standard, ۵۰–۵۹%)
  • Level R = F or failing (remedial action necessary, ۰–۴۹%)

 
 
 

نخست وزیر استفن هارپر: A-

هارپر به رغم وجود مخالفان ناکارآمد خود توانسته عنوان مرد تفلون (نچسب) کانادا را از آن خود کند. او موفق شد از سقوط بزرگ کانادا در دوره رکود اقتصادی جلوگیری کند، طرحی- هرچند سؤال‌برانگیز- برای کنترل دیون کشور را به اجرا درآورد، از شیوع بیماری آنفلوانزای خوکی جلوگیری کند، موضوع اعمال شکنجه در زندان‌های افغانستان را تایید و حل و فصل کند و طرح نه چندان پرقدرتی را برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی اجرا نماید.

 

شاید هارپر یکی از متوسط‌‌ترین کابینه‌ها را در طول تاریخ کانادا داشته باشد، اما توانسته تمام اطرافیان نیروهای مخالف را به سمت خود جذب کند و احتمالا می‌تواند در آینده نزدیک به دولت اکثریت، که مدت‌هاست در آرزوی آن به سر می‌برد، دست پیدا کند. در نهایت او در مقام یک سیاستمدار نمره A+ و به عنوان یک رهبر نمره B می‌گیرد که ماحصل آن یک A- برای اوست. 
 

وزیر امور مالی جیم فلاهرتی: B

در این مدت فلاهرتی از نظر مواجهه با کسری بودجه و باقی موارد در شرایط سخت و نامطلوبی قرار داشته است. گرچه  کانادا در کوتاه مدت به نسبت کشورهای دیگر بهتر توانسته دوران رکود اقتصادی را پشت سر بگذارد، اما بی‌تردید تنها میراثی که از فلاهرتی برای آیندگان به‌ جا خواهند ماند، دیون دولت است.   
 

وزیر دفاع پیتر مک‌کی: C

نمره مک‌کی می توانست A- باشد تا این‌که در آخرین روزهای سال ۲۰۰۹ یکی از نماینگان مجلس مطلبی جنجالی را اعلام کرد مبنی بر این‌که کانادا از شکنجه‌های اعمال شده در زندان‌های افغانستان مطلع بوده ‌است. مک‌کی نتوانست برای مبری ساختن خود از این اتهام در اذهان عمومی کار زیادی انجام دهد و نتایج به دست آمده از یک نظرسنجی اخیر هم نشان می‌دهد که بیشتر کانادایی‌ها احساس می‌کنند که این رسوایی به نوعی مسکوت نگاه داشته شده است. گرچه جمله معروف مک‌کی این است که: «به من اعتماد کنید، من یک سیاستمدارم.» اما امتناع دولت از انتشار کامل اسناد مربوط به این رسوایی و شواهد زیاد بر صحت این خبر دیگر خریداری برای این جمله باقی نگذاشته و کار مک‌کی را هم برای آینده سخت‌تر کرده است. اما نکته این‌جاست که مک‌کی از حمایت تعداد زیادی از نمایندگان حزب محافظه‌کار و خود شخص هارپر برخوردار است.     
 

وزیر حمل و نقل و زیر ساخت‌ها جان بیرد:B

گرچه بیرد در سال ۲۰۰۹ در شهر تورنتو نمره F (به معنای رفوزه شدن) را کسب کرده، اما در باقی موارد مرد پرکاری بوده و مدام برای توزیع پول‌های بسته‌های ‌مشوق دولتی در حال سفر به نقاط مختلف کشور بوده است. او در مجلس عوام نیز جزء طرفداران پروپا قرص هارپر و سیاست‌های اوست. گرچه گزارش‌های مستقل حکایت از آن دارد که در توزیع این بسته‌های مشوق گرایشات حزبی بسیار مورد توجه بوده و به رغم مبالغ هنگفتی که در این راه هزینه شده، اما به نظر می‌رسد نتوانسته باشد به نتیجه مطلوب برسد. 
 

وزیر دادگستری راب نیکلسون:B    

نیکلسون در مدت وزارت خود با پرونده تخلف چند تن از اعضای حزب محافظه‌کار در مجلس سر و کار پیدا کرد اما هنوز مشخص نکرده که دولت هزینه طولانی کردن مدت زندانی افراد را چطور قرار است پرداخت کند. و با این‌که نرخ جرم در جامعه رو به کاهش است، او هنوز نتوانسته برای برخی از قوانین وضع شده دلائل و مستندات قابل دفاع ارائه کند.  
 

وزیر محیط زیست جیم پرنتیس: F+

او فقط به این دلیل نمره F+ می‌گیرد که از وزیر قبلی محیط زیست یعنی خانم رونا آمبروز، در یکی از ناکارآمدترین کابینه‌های دولت هارپر، کمی بهتر عمل کرده است. پرونده فعالیت‌های محیط زیست کانادا یکی از قابل استهزاء‌ترین آنها در میان پرونده‌های دیگر کشورهای توسعه یافته است و پرنتیس هم ثابت کرده که احساس می‌کند در سمت وزیر محیط زیست بیشتر مؤظف است تا صنایع را از خطرات محیط زیست حفظ کند نه برعکس. در ماجرای Climategate ( در این ماجرا یک هکر به به سایت واحد تحقیقات آب و هوایی دانشگاه East Anglia انگلیس رخنه کرد و متوجه برخی مستندات و نتایج تحقیقات و ایمیل‌های موجود در این سایت شد) او آن چنان ضعیف به دفاع برآمد که هر بیننده‌ای متوجه می‌شد که فقط می‌خواهد غائله‌ای را بخواباند.   
 

وزیر بازرگانی بین‌المللی استاک‌ول دی: B

دی که چندی پیش با حضور خود در یک سخنرانی مطبوعاتی- آن‌هم با لباس موج‌سواری- نشان داد که به گفته خودش یعنی «تفریح مقدم بر کار است» بسیار اعتقاد دارد و با این کار جنجالی را به وجود آورد، در حال حاضر به عنوان یکی از وزرای مهم کابینه محسوب می‌شود و به تدریج در حال ارائه عملکردی موفق از خود است. او در گذشته اشتباهات فاحشی مرتکب شده اما پرونده فعلی او نشان‌دهنده تغییر روش و موفقیت‌های بیشتر برای اوست. 
 

وزیر مهاجرت جیسون کنی:A  

شیوه سرراست و مشخص کار و اخلاق حرفه‌ای کنی سبب شده تا بسیاری از مفسران به این نتیجه برسند که در صورت کناره‌گیری هارپر از رهبری حزب او گزینه بعدی خواهد بود. مقررات جدید مهاجرت در دوره کنی سبب محبوبیت او شده و توانسته اعضای کامیونیتی‌هایی را که پیش از این بی‌چون و چرا طرفدار لیبرال‌ها بودند، به سمت محافظه‌کاران متمایل کند.  
 

وزیر منابع طبیعی لیزا ریت: D+

خانم ریت سال سختی را پشت سر گذاشت. او پرونده NRU را طوری پیش برد که فرصتی شد برای مخالفان تا شدیدا به شخص وی حمله کنند. دستیار فراموشکار او هم هر جا که می‌رفتند مدرک یا مطلبی را جا می‌گذاشت و همین امر سبب می‌شد تا مسائل امنیتی و حاشیه‌ای بسیاری ایجاد شود. گرچه بالاخره در پایان سال موضوع حفظ امنیت ریت حل و فصل شد اما به نظر نمی‌رسد که او در ترکیب بعدی کابینه شانس زیادی برای ماندن یا ارتقا داشته باشد. 
 

وزیر مسائل بومیان سرخ‌پوست چاک استراول:A-

استراول در مقامی که از سال ۲۰۰۷ به آن منصوب شده با قدرت عمل کرده و در سال ۲۰۰۹ نیز همین روند ادامه یافته است. گرچه هنوز هم فراخوانی که برای استعلام درباره موقعیت بیش از ۵۰۰ زن بومی مفقود شده در وسترن کانادا (شامل همه استان‌های واقع شده در غرب استان انتاریو از جمله استان‌های بریتیش کلمبیا، آلبرتا، ساسکاچوان و مانیتوبا) انجام گرفته هنوز آنچنان که باید مورد توجه واقع نشده است.   
 

وزیر بهداشت لیونا آگلوکا: A-

بعد از یک شروع به نسبت ضعیف، خانم آگلوکا ثابت کرد که یکی از مستقل‌ترین وزرای کابینه هارپر است، به ویژه با در نظر گرفتن شرایط بحرانی به‌وجود آمده بعد از شیوع آنفلوانزایH۱N۱. هر زمان که مشکلی پیش آمده (برای مثال ماجرای فرستادن حدود ۲۰ عدد پوشش برای اجساد احتمالی بیماری آنفلوانزای H۱N۱ برای یکی از کامیونیتی‌های بومیان شمال که باعث جریحه‌دار شدن احساسات این گروه شد؛ هرچند که مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده دست و ماسک‌های صورت نیز همراه این بسته ارسال شده بود)، او خود شخصا مسئولیت را به عهده گرفته و قول داده تا حل کامل ماجرا آن را پیگیری کند.  
 

وزیر صنایع تونی کلمنت: B

کلمنت به عنوان یکی از معدود وزیران محافظه‌کار کابینه دولت که توانستند از دست مجلس قسر در بروند سال سختی را پشت سر گذاشت. البته به دلیل تلاش‌های او برای جلوگیری از اعمال نظر خودسرانه یکی از وزرا در صرف بودجه‌ای که دولت برای فستیوال سالانه Gay Pride در نظر گرفته بود و کوتاه کردن دست وی از این بودجه، او توانست در سال گذشته به بهبود وجهه وزرای محافظه‌کار در برخی از نقاط کشور و به‌ویژه در میان لیبرال‌ها کمک مختصری کند.  
 

وزیر امنیت عمومی پیتر ون لون: C

 در چند سال گذشته RCMP (مخفف کلمه Royal Canadian Mounted Police به معنای پلیس سوار پادشاهی کانادا) با مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده است. ون لون در سال گذشته توانست تا حدی به احیای جایگاه این نهاد به عنوان یکی از کارآمدترین نهادهای کشور کمک کند. متاسفانه به رغم قول دولت برای مداخله کمتر در کار پلیس و حفظ استقلال این نهاد، دولت مجبور شد به دلیل اعتراضات عمومی رئیس کمیسسون

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar