هشدار: قربانی جعل اسناد‌‌ و پرونده سازی برای مهاجرت نشوید
22 مارس 2011 - 11:50
بازدید 395
8

علی مختاری   در چند روز گذشته حداقل ۳ مورد تلفن از ایران داشته ام و این دوستان از آنچه در پرونده مهاجرتی آنان رفته است ابراز نگرانی کرده اند. ظاهرا فرد و یا افرادی در یکی از استانهای مرکزی کشور (که البته می تواند منحصر به آن استان نباشد) در زمینه مهاجرت فعالیت می […]

ارسال توسط :
پ
پ

علی مختاری

 

در چند روز گذشته حداقل ۳ مورد تلفن از ایران داشته ام و این دوستان از آنچه در پرونده مهاجرتی آنان رفته است ابراز نگرانی کرده اند. ظاهرا فرد و یا افرادی در یکی از استانهای مرکزی کشور (که البته می تواند منحصر به آن استان نباشد) در زمینه مهاجرت فعالیت می کنند بدون اینکه عضویت سی اس آی سی را داشته باشند و یا نمایندگی از وکیل رسمی در کانادا داشته باشند. این افراد به نام خود فرد اقدام می کنند و با دریافت یک گذرنامه امضا شده بقیه زحمت تکمیل پرونده را خود متقبل می شوند. این مجموعه ها از تهیه مدارک جعلی در هر زمینه ای ابا ندارند و از مدارک شغلی گرفته تا مدارک تحصیلی و حتی ازدواج با مهر مترجم رسمی جعل کرده و پرونده متقاضی را با جعل امضای وی و به نام خود وی بدون ابراز نمایندگی به اداره مهاجرت ارسال می کنند.

در یک مورد متقاضی نتیجه آزمون آیلتس خود را به آن شرکت داده است که به پرونده اضافه شود و چند ماه بعد با کمال تعجب پرونده وی رد شده است به دلیل ارایه مدرک آیلتس جعلی و در پیگیریها کشف می شود که نماینده وی بدون اطلاع وی مدرک زبانی را جعل کرده است و از همان ابتدا به پرونده اضافه کرده و مدرک اخیر او را هرگز ارسال نکرده است.

متاسفانه قربانیان اولیه این افراد کسانی هستند که به هر دلیلی امکان اقدام در قالب قوانین را به طور طبیعی و عادی ندارند و یا به طمع رفع مشکل امتیاز به دام این سودجویان می افتند. دولت کانادا البته از این داستان بی خبر نیست و دلیل اصلی تغییرات پیش روی قانون نیز مبارزه با این مجرمین است. این اقدامات گذشته از اینکه از نظر قوانین ایران جرم غیر قابل انکاری است از نظر دولت کانادا هم جرم است. در این میان متقاضی بخت برگشته نیز خود را در شرایطی قرار می دهد که امکان تعقیب وی نیز از سوی دولت کانادا بسیار زیاد خواهد بود چرا که اوست که رسما تقاضا را به اداره مهاجرت ارسال کرده است. به تعبیر دیگر این سودجویان با مسیولیت و هزینه متقاضی مرتکب جرم می شوند و از این نمد برای خود کلاهی می سازند بدون اینکه مسیولیتی در برابر عواقب این اقدامات مجرمانه داشته باشند و این قربانی اوست که هزینه های قضایی بسیار محتمل این اقدام را خواهد پرداخت.

توجه داشته باشید که شما با دو مقوله طرف هستید. دادن اطلاعات غلط و دروغ به دولت کانادا  Mirepresentation است که در صورت کشف می تواند باعث شود شما تا مدتها نتوانید درخواستی به دولت کانادا بدهید اما در صورت دریافت ویزا با مدرک جعلی شما مرتکب جرم دیگری نیز شده اید چون مسیولیت صحت مدارک با شماست و شما با جعل مدرک و ارایه ان به دولت کانادا و گمراه کردن دولت اعمالی را مرتکب شده اید که از نظر قوانین کانادا جرایم قابل تعقیب جزایی هستند. 

جعل مدارک هویتی مانند شناسنامه و سند ازدواج عواقب جدی تری هم دارد چرا که به فرض موفقیت و ورود به کانادا در هر مرحله هر درخواست مهاجرتی شما منجر به بررسی اطلاعات و اسناد ارایه شده به اداره مهاجرت خواهد شد بنابراین هر اقدام بعدی شما نظیر اقدام برای اسپانسر شدن همسر آینده و یا اقدام برای دریافت تابعیت می تواند مشکلاتی جدی و چه بسا اخراج از کانادا را برای متقاضی به ارمغان آورد. اتفاقا اداره مهاجرت در زمینه تقلب بسیار حساس شده است و مطمین باشید در آینده قوانین سخت تری برای این موضوع وضع خواهد شد. برای اطلاع از میزان حساسیت رو به افزایش اداره مهاجرت اینجا را ببینید.

اگر قربانی این چنین افرادی شده اید بیش از این خطر نکنید و مراتب را به اداره مهاجرت اعلام کنید و حقیقت را طی نامه ای برای آنان توضیح دهید تا حداقل راه خود را برای آینده نبندید. اگر علاقمند مهاجرت به کانادا هستید از روش درست اقدام کنیدو برای این منظور از مشاوره افراد مجاز و با هویت معین بهره بگیرید.

از سوی دیگر توجه داشته باشید که حضور این افراد در این عرصه و کلاهبرداری و سو استفاده از نیاز شما منجر به بی اعتمادی اداره مهاجرت به ایرانیان و پرونده های آنان خواهد شد که این می تواند به ضرر همه هموطنان ما باشد. بیاییم مانع از این شویم که نام ایران و ایرانی با تقلب عجین شود و پرونده های ایرانیان به فرض عدم صحت و درستی بررسی شود.

 

اطلاعات تکمیلی:

در طی بررسی اجمالی بنده در اینترنت متوجه شدم که برخی از کلاهبرداران با شجاعت تمام آگهی خود را زیر عنوان ؛پرونده سازی برای کبک؛ اینجا و آنجا درج کرده اند و از افراد می خواهند بدون نگرانی برای تهیه مدارک شغلی و تحصیلی پرونده خود را به آنان بدهند. از وقاحت این افراد بسیار متعجبم و امیدوارم متقاضیان مهاجرت متوجه باشند که پرونده سازی چه مفهومی را در خود دارد. 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar