مهدکودک‌ها در کبک: بخش دوم – انتخاب مهدکودک
23 ژانویه 2010 - 11:54
بازدید 199
8

        نشاط تهرانی     در بحث قبل مهدکودک‌ها و انواع آنها را معرفی کردیم. در این بحث قصد داریم اطلاعاتی در مورد نحوه انتخاب مهدکودک مناسب در اختیارتان قرار دهیم. این بحث علاوه بر ساکنان کبک، می‌تواند با اندک تفاوت‌هایی، برای ساکنان دیگر استان‌ها هم مفید باشد.    انتخاب مهدکودک و مسئله […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

 

 

 

نشاط تهرانی  
 

در بحث قبل مهدکودک‌ها و انواع آنها را معرفی کردیم. در این بحث قصد داریم اطلاعاتی در مورد نحوه انتخاب مهدکودک مناسب در اختیارتان قرار دهیم. این بحث علاوه بر ساکنان کبک، می‌تواند با اندک تفاوت‌هایی، برای ساکنان دیگر استان‌ها هم مفید باشد. 
 

انتخاب مهدکودک و مسئله زبان

یکی از مهم‌ترین مسائلی که پدر و مادرهای ایرانی در انتخاب مهدکودک با آن مواجه‌اند مسئله زبان است. شاید از نظر علمی دلیلی برای اثبات این نکته وجود نداشته‌ باشد اما تجربه نشان می‌دهد کودکان در آینده و برای همیشه با همان زبانی که بلافاصله بعد از زبان مادری در معرض آن قرار می‌گیرند راحت‌تر خواهند بود. از طرفی در سنین مهدکودک هنوز آموزش به زبان فرانسه اجباری نیست و کودکان امکان آشنایی با زبان انگلیسی را در این مقطع دارند. به همین دلیل والدین باید اولویت‌های خود و فرزندشان را به درستی بررسی کنند و انتخاب مناسبی از این جهت داشته‌ باشند.  
 

معمولا والدین در ارجحیت دادن یکی از دو زبان فرانسه یا انگلیسی به دو گروه تقسیم می‌شوند. گروه اول کسانی هستند که تمایل دارند فرزند خود را در سنین مهدکودک در فضاهای انگلیسی‌زبان قراردهند. به این دلیل که اعتقاد دارند با توجه به این که آموزش از شروع دبستان به زبان فرانسه است پس کودک زبان فرانسه را در آن زمان به خوبی فرامی‌گیرد و با انتخاب مهدکودک انگلیسی‌زبان به او کمک می‌شود تا دو زبان را به خوبی بیاموزد. از طرف دیگر این گروه از والدین معمولا خود با زبان انگلیسی راحت‌تر هستند و یا دلایل دیگری از جمله عدم اطمینان نسبت به اقامت دائم در استان کبک آنها را در امر ثبت نام در مهدکودک انگلیسی‌زبان دچار تردید می‌کند. 
 

گروه دوم کسانی هستند که تمایل دارند فرزندان خود را از ابتدا با زبان فرانسه آشنا کنند چون اعتقاد دارند آشنایی با دو زبان در مدتی کوتاه باعث سردرگمی کودک و گاهی تاخیر او در یادگیری و صحبت کردن می‌شود. از طرفی خود به اندازه کافی با زبان فرانسه آشنایی دارند و ترسی ندارند که زبان فرانسه برای کودک در اولویت باشد. از جهت دیگر اعتقاد دارند اگر کودک قبل از دبستان به اندازه کافی با زبان فرانسه آشنا شده‌ باشد با شروع این مقطع، دیگر با مشکل فراگیری یک زبان دیگر مواجه نخواهد بود.  
 

در این میان گروه سومی نیز وجود دارد که فرزندان خود را در مهدکودک‌های دو یا چند زبانه ثبت‌نام می‌کنند تا کمتر نگران آینده انتخاب زبان آینده فرزندشان باشند. 
 

اگر شما از گروه دوم به شمار می‌رود باید گفت پیدا کردن مهدکودک برای شما کار سختی نخواهد بود. معمولا اغلب مهدکودک‌های یارانه‌ای یا کاملا فرانسه‌زبان هستند و یا تعداد آموزگارهای فرانسه‌زبان در آنها بیش از انگلیسی‌زبان است و شما می‌توانید به راحتی مکان مورد نظر خود را پیدا کنید.  
 

اما اگر از گروه اول هستید باید به چند نکته توجه کنید. اولین نکته محل زندگی است. اگر ترجیح می‌دهید فرزند خود را با زبان انگلیسی آشنا کنید باید محل زندگی خود را در بخش‌هایی از شهر برگزینید که تعداد انگلیسی‌زبان‌ها بیشتر باشد. در ضمن مهدکودک‌های خصوصی و نیمه‌خصوصی بیشتر مواقع امکان انتخاب زبان را به والدین می‌دهند اما ممکن است مهدکودک‌های یارانه‌ای چنین انتخابی را در اختیار شما نگذارند پس باید آماده باشید تا فرزندتان را در مهدکودک‌های خصوصی ثبت‌نام کنید. 
 

 مهدکودک خانگی homecare یا مهدکودک بزرگ daycares

 نکته دیگر انتخاب بین مهدکودک‌های خانگی و مهدکودک‌های بزرگ است. بعضی والدین ترجیح می‌دهند فرزند خود را در ابتدا در مهدکودک‌های خانگی ثبت‌نام کنند؛ به چند دلیل، از جمله این که تعداد کودکان در این نوع مهدکودک‌ها کمتر است؛ محیط آنها شبیه خانه است و در هر محله‌ای چندین مهدکودک خانگی وجود دارد و امکان انتخاب بهتر را به والدین می‌دهد.  
 

از طرفی در استان کبک و در شهر مونترال که مهمترین شهر این استان است تعداد زیادی از خانم‌های ایرانی به این شغل اشتغال دارند و ممکن است شما این امکان را پیدا کنید که کودک خود را به یک هم‌وطن بسپارید و از جهاتی آسوده‌خاطر باشید. 
 

اما در این زمینه باید به چند نکته توجه کنید. امکانات و کیفیت آموزش مهدکودک‌های خانگی نسبت به مهدکودک‌های بزرگ محدودتر است و برای کودکان بالای ۳ سال مناسب به نظر نمی‌رسند. آموزگارهای مهدکودک‌های بزرگ معمولا دوره‌هایی را در کالج یا دانشگاه گذرانده‌اند و اصولی‌تر با فرزند شما کار می‌کنند. ضمن این که نظم و ترتیب یا دیسیپلین در مهدکودک‌های بزرگ بهتر اجرا می‌شود. اما لیست انتظار مهدکودک‌های بزرگ از مهدکودک‌های خانگی طولانی‌تر است و باید برای ثبت‌نام فرزندتان هرچه زودتر دست به کار شوید. 
 

آخرین توصیه این که قبل از ثبت نام کودک در هر نوع مهدکودک چه خانگی و چه بزرگ حتما قبلا از فضای آموزشی دیدن کنید. با آموزگاران صحبت کنید. بخصوص در رفتار و گفتار مدیر مجموعه دقت کافی به عمل آورید. درباره تمام شرایط و جزئیات از امکانات آموزشی گرفته تا غذا، خواب و بهداشت از مسئولین سوال کنید و با قراردادن نام کودک در چندین لیست انتظار امکان انتخاب مناسب را برای خود و فرزند دلبندتان افزایش دهید

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar