قسمت دهم – آشنایی با محله‌های مونترال (بخش اول)
22 اکتبر 2016 - 21:29
بازدید 228
7

پس از سپری شدن روزها و هفته های اولیه اقامت در کانادا هنگام انتخاب مکانی برای اقامت دائم در کشور جدید فرا میرسد. در این مقاله سعی داریم شما را با شمای کلی شهر مونترال آشنا کنیم تا شاید شما را برای انتخاب بهترین منطقه برای سکونت در ماهها و یا سالهای اولیه اقامتتان یاری […]

ارسال توسط :
پ
پ

پس از سپری شدن روزها و هفته های اولیه اقامت در کانادا هنگام انتخاب مکانی برای اقامت دائم در کشور جدید فرا میرسد. در این مقاله سعی داریم شما را با شمای کلی شهر مونترال آشنا کنیم تا شاید شما را برای انتخاب بهترین منطقه برای سکونت در ماهها و یا سالهای اولیه اقامتتان یاری کرده باشیم.

شهر مونترال بزرگترین شهر استان کبک، دومین شهر بزرگ کانادا بعد از تورنتو و هفتمین شهر بزرگ امریکای شمالی است. بنابر آخرین سرشماری اعلام شده در فوریه ۲۰۱۱ مونترال بزرگ با جمعیت بالغ بر ۳.۸۶۰.۰۰۰ به عنوان دومین شهر پرجمعیت کانادا شناخته شده است که نزدیک به دو میلیون نفر از این جمعیت در جزیره مونترال ساکن هستند.

جزیره مونترال که بخش اصلی شهر را تشکیل میدهد شبیه یک بوم رنگ است که از شمال شرقی به جنوب غربی امتداد یافته است. این جزیره با دو رود عظیم سن لورن St.Laurent و رود اتاوا احاطه شده است. در اطراف جزیره مونترال حدود ۷۵ جزیره کوچک و بزرگ وجود دارد که در مجموع مونترال بزرگ را تشکیل میدهند. حالت جزیرهای شهر مونترال عامل مهمی در شرایط و مشخصات این شهر به شمار میرود که در ادامه توضیح داده میشود.

اغلب شهرهای امریکای شمالی که دارای بافتی یکسان و یکنواخت هستند که معمولا متشکل از مرکز شهر Down Town با ساختمانهای بلند تجاری و اداری و مناطق اطراف با ترکیبی از ساختمانهای چند طبقه مسکونی، کاندومینیوم و منازل مسکونی مجزا و بعضی مراکز صنعتی است. شهر مونترال از این نظر با سایر شهرهای امریکای شمالی تفاوت اساسی دارد. دلیل این تفاوت قدمت بیشتر شهر، مشخصات جغرافیایی و شکل جزیزهای آن و تفاوتهای فرهنگی ساکنین اولیه این شهر است که متشکل از فرانسویها و انگلیسیها بوده اند. به همین دلیل انتخاب محل مناسب برای زندگی در این شهر نسبت به سایر شهرهای امریکای شمالی به مراتب سختتر است.

در مجموع شهر مونترال از دو قسمت شرقی و غربی تشکیل شده است که قسمت شرقی به قسمت فرانسوی نشین و قسمت غربی به قسمت انگلیسی نشین شهرت دارد. البته همان طور که میدانید حدود ۵۹ درصد از ساکنین شهر مونترال فرانسه زبان Francophone هستند (این اصطلاح به کسانی اطلاق میشود که در خانه به زبان فرانسه صحبت میکنند) و حدود ۲۰ درصد Anglophone هستند (یعنی در خانه انگلیسی صحبت میکنند) و باقی اختصاص دارد به Allophone ها یا کسانی که به زبانی غیر از این دو در خانه صحبت میکنند. البته طبق آمار سال ۲۰۰۶ بیش از نیمی از جمعیت مونترال میتوانند به هر دو زبان انگلیسی و فرانسه صحبت کنند. در سالهای اخیر جمعیت انگلیسی زبان شهر مونترال و بخصوص جمعیت کسانی که به هر دو زبان فرانسه و انگلیسی مسلط هستند افزایش محسوس داشته است.

این تقسیم بندی نه تنها درباره زبان که درباره بافت فرهنگی و هویت شهر مونترال نیز صدق میکند به طوری که بافت ظاهری و معماری مناطق شرقی و غربی شهر مونترال تفاوتهای اساسی دارد. مناطق شرقی و مرکزی مونترال که قدیمی تر نیز هست حال و هوای اروپایی دارد. بیشتر جاذبههای توریستی، مراکز فرهنگی، تفریحی و تاریخی شهر در این منطقه قرارگرفته است و حتی اغلب دانشگاهها و کالج های مهم شهر مونترال در این محدوده واقع شده است. مناطق غربی شهر مونترال بیشتر مراکز صنعتی مانند صنایع داروسازی و شرکتهای بزرگ نرم افزار را در خود جای داده است. بافت غربی مونترال جدیدتر و مدرن تر است و شباهت زیادی به سایر شهرهای آمریکای شمالی دارد. البته این تقسیم بندی بسیار کلی است و به عنوان مثال در قسمتهای شرقی و مرکزی شهر مناطق انگلیسی نشین دیده میشود همان طور که در غرب نیز بعضی مناطق قدیمی شبیه به بافت اروپایی شرق مونترال یافت میشود.

منطقه منحصر به فرد دیگری که در شهر مونترال وجود دارد بندر قدیمی یا Old Port یا مونترال قدیم Old Montreal است. این منطقه قدیمیترین منطقه شهر مونترال، استان کبک و کشور کانادا است. این منطقه بسیار زیبا مرکز فرهنگی و تفریحی شهر است که در مجاورت قسمت مدرن مرکز شهر یا Down Town قرارگرفته وهر سال بخصوص در فصل تابستان با فضای دلپذیر و زیبا و بافت معماری منحصر به فرد همچنین برنامههای فرهنگی و فستیوالهای بین المللی معروف خود، پذیرای میلیونها توریست از قسمتهای مختلف امریکای شمالی و سایر نقاط دنیا است.

در این نوشتار سعی شد تا شما را با تصویر کلی شهر مونترال آشنا کنیم در نوشتار آینده مناطقی که برای سکونت تازهواردین مناسب به نظر میرسد به شما معرفی میکنیم.

 

قسمتهای دیگر راهنمای زندگی در مونترال برای مهاجران  در لیست زیر موجود می باشد.

توجه: این مطلب پیش از این در تاریخ 13 مرداد 90 در همین وب سایت منتشر شده است

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar