سال 2014 و کم‌ترین تعداد نیروی کار در کانادا طی 14 سال
17 فوریه 2015 - 7:20
بازدید 337
7

بنا بر اعلام اداره آمار کانادا در سال 2014 در کشور فقط 121 هزار نفر بر تعداد نیروهای فعال موجود در بازار کار افزوده شده و تعداد این نیروها به پایین‌ترین رقم خود طی 14 سال گذشته رسیده است. علت این است که رشد تعداد کانادایی‌هایی که به سن اشتغال رسیده‌اند به میزان 1.1 درصد، […]

ارسال توسط :
پ
پ

بنا بر اعلام اداره آمار کانادا در سال 2014 در کشور فقط 121 هزار نفر بر تعداد نیروهای فعال موجود در بازار کار افزوده شده و تعداد این نیروها به پایین‌ترین رقم خود طی 14 سال گذشته رسیده است.

علت این است که رشد تعداد کانادایی‌هایی که به سن اشتغال رسیده‌اند به میزان 1.1 درصد، از میزان رشد مشاغل در کشور، که رقم آن 0.7 درصد بوده، پیشی گرفته است.

در ماه دسامبر نرخ مشارکت نیروهای کار، که یکی از عوامل مهم در تعیین میزان اشتغال کانادایی‌ها یا جستجوی آنها برای کار است، با 0.6 درصد کاهش به 65.7 درصد رسید که از سال 2014 به این سو پایین‌ترین رقم نرخ مشارکت بوده است.

بخشی از این کاهش به دلیل بالا رفتن تعداد جمعیت سالخوردگان است زیرا کانادایی‌های بالای 55 سال تمایل کمتری به حضور در بازار کار دارند.

اما پایین بودن نرخ مشارکت یک نکته دیگر را نیز نشان می‌دهد و آن این است که بسیاری از کانادایی‌ها نیز از یافتن کار ناامید شده‌اند. در ضمن میزان بیکاری جوانان نیز همچنان بالا مانده است.   

در سال 2014 در مقایسه با ماه دسامبر سال 2013، تعداد مشاغل تمام‌وقت 158 هزار مورد افزایش یافته و تعداد مشاغل نیمه‌وقت تفاوت محسوسی نداشته است. مجموع ساعات کاری نیز در همین مدت زمانی 0.6 درصد افزایش داشته است. این رقم نیز پایین‌ترین رقم ساعات کاری از سال 2009 به این سو بوده است.

آقای جو آلیور، وزیر دارایی کانادا، در پاسخ به سوالی در مورد نحوه عملکرد اقتصاد کشور با دفاع از تلاش‌های دولت در این زمینه گفت: «بله،‌ از نظر آماری تجدید نظرهایی انجام شده. اما نکته مهم‌تر این است که در این سال حدود 1.2 میلیون شغل جدید ایجاد شد. وضعیت ماه‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است اما من به طور مداوم گفته‌ام که روند جریان کار در مسیر مثبتی حرکت می‌کند.»  

 

مشاغل «در مقابل چشمان ما محو می‌شوند»

بیشترین میزان رشد اشتغال در سال 2014 به مردان در گروه سنی 25 سال به بالا تعلق داشته است. بیشترین استخدام‌های تازه در بخش خصوصی اتفاق افتاده و در بخش مشاغل دولتی و خوداشتغالی نسبت به سال 2013 تغییرات چندان چشمگیر نبوده است.

در سال 2014 میزان اشتغال در استان‌های البرتا، منیتوبا، ساسکاچوان و انتاریو رشد داشته و در استان‌های نیوفاوند لند و لابرادور و نیز استان نیوبرانزویک اشتغال با کاهش همراه بوده است.

در پایان این سال نرخ بیکاری به 6.7 درصد رسید که نسبت به زمان مشابه آن در یک سال گذشته یعنی ماه دسامبر سال 2013 با 0.5درصد رشد همراه شد. البته این رقم در ماه‌های پیش از آن به سبب رشد بالای اشتغال 6.6 درصد نیز رسیده بود.

در پایان سال اداره آمار کانادا در پیش‌بینی خود از میزان مشاغل ایجاد شده طی سال، که 186 هزار مورد بود، تغییراتی ایجاد کرد و با کاهش 65 هزار مورد از رقم قبلی آن را به 121 هزار مورد کاهش داد.

آقای نیک اگزارهوس، اقتصاددان بانک CIBC، در این‌باره می‌گوید: «این موضوع یعنی این‌که به یک‌باره و در مقابل چشمان ما یک‌سوم از کل مشاغلی که در سال 2014 ایجاد شدند از بین رفتند. بنابراین چشم‌انداز بازار کار در سال 2015 چندان روشن نخواهد بود.»

به اعتقاد وی این موضوع بانک مرکزی را به کاهش نرخ بهره متقاعد خواهد ساخت که چندان هم تعجب‌آور نیست. (این پیش‌بینی در فاصله کوتاهی به تحقق پیوست و بانک مرکزی کانادا نرخ بهره خود را با 0.25 درصد کاهش به 0.75 درصد رساند.م)

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar