آغاز اعتصاب پست کانادا و تبعات آن
03 ژوئن 2011 - 18:48
بازدید 438
6

در خبر قبل به احتمال اعتصاب اتحادیه کارکنان پست کانادا اشاره شده بود. با به توافق نرسیدن نمایندگان مذاکره کننده دو طرف، این اعتصاب از پنج‌شنبه شب به صورت چرخشی و از شهر وینی‌پگ آغاز شده است. معنای این سخن چیست؟ یعنی فعلا اتحادیه تصمیم به آغاز یک اعتصاب فراگیر ندارد بلکه شهرهای مختلف در […]

ارسال توسط :
پ
پ

در خبر قبل به احتمال اعتصاب اتحادیه کارکنان پست کانادا اشاره شده بود. با به توافق نرسیدن نمایندگان مذاکره کننده دو طرف، این اعتصاب از پنج‌شنبه شب به صورت چرخشی و از شهر وینی‌پگ آغاز شده است. معنای این سخن چیست؟ یعنی فعلا اتحادیه تصمیم به آغاز یک اعتصاب فراگیر ندارد بلکه شهرهای مختلف در استان‌های مختلف به نوبت و براساس جدول تنظیمی برای مدت معینی (عمدتا ۲۴ تا ۴۸ ساعت) دست از کار خواهند کشید و همین طور به نوبت این کار ادامه خواهد یافت تا اینکه یا طرفین به توافق برسند یا اعضا اتحادیه بخواهند بر شدت اعتصاب بیافزایند.

اعتصاب ۲۴ ساعت (روز جمعه) در وینی‌پگ انجام شد و بعد برای ۴۸ ساعت (شنبه و یکشنبه) در همیلتون (در استان انتاریو-شهری در نزدیکی تورنتو) انجام شد که معنای آن اختلال در نقل و انتقالات پستی حداقل برای روز دوشنبه در این شهر خواهد بود.

تاثیر این اعتصاب بر زندگی کانادایی‌ها چه خواهد بود؟

فعلا تاثیر خیلی زیادی نخواهد داشت. محموله‌های پستی در شهرهایی که اعتصاب در آنها انجام می‌شود با تاخیر ارسال و دریافت خواهند شد اما اگر اعتصاب طولانی شود و بر تعداد و روزهای آن افزوده شود به مرور شدت تاثیر آن در زندگی مردم محسوس خواهد شد. بیشترین اتفاق در این زمینه مربوط به صورت‌حساب‌های مختلف است که تاخیر در پرداخت آنها می‌تواند منجر به پرداخت جریمه شود و در مواردی چون کارت‌های اعتباری سبب دریافت امتیاز منفی در کارنامه صاحب حساب خواهد شد.

مشکل دیگر در دریافت انواع چک‌های کمک هزینه یا چک حقوق در مورد موسسات کوچک و کسب و کارهای شخصی است که معمولا حقوق افراد به صورت مستقیم به حساب آنها نمی‌رود. خوشبختانه اتحادیه برای رعایت حال طبقات کم‌درآمدتر اعلام کرده که چک‌های کمک هزینه دولتی نظیر حقوق بازنشستگی، کمک هزینه اطفال و مانند اینها را به مشتریان خواهد رساند و این موارد مشمول اعتصاب نخواهند شد. همچنین افراد می‌توانند در زمان باقیمانده با ارسال اطلاعات حساب بانکی یا «چک باطل شده» void cheque، برای دریافت مستقیم این نوع مبالغ تقاضا دهند.

تاثیر اعتصاب بر امور مهاجرتی و پرونده‌های در دست بررسی چیست؟

تقریبا تاثیری نخواهد داشت. اکثریت فعالیت‌های مهاجرتی و مکاتبات مربوط به آنها در خارج از کانادا انجام می‌شود و این اعتصاب‌ها حتی به فرض شدت یافتن، تاثیری بر آنها ندارد. همچنین موسساتی نظیر کنپارس چه در ارسال نامه‌ها و بسته‌ها از ایران و حتی در امور مهاجرتی در داخل کانادا هم عموما از پست‌های خصوصی استفاده می‌کنند که در نتیجه اعتصاب پست کانادا مشکلی برای ادامه فعالیت آنها ایجاد نخواهد کرد.

تنها مواردی که ممکن است در امور مهاجرتی دچار اختلال شود ارتباط درون کانادایی خود نهادهای دولتی (در مواردی که از پست کانادا برای نقل و انتقال محموله‌ها استفاده ‌شود) و یا مواردی است که فردی در داخل کانادا برای تکمیل پرونده مهاجرتی نیاز به دریافت یک مدرک مرتبط (مثلا در انتظار برگه مالیاتی خود برای ارسال تقاضای دریافت اقامت برای همسرش از طریق برنامه خوشاوندی) باشد. تعداد این موارد هم در مقایسه با کل برنامه‌های مهاجرتی بسیار اندک است و اصولا این سطح از اعتصاب هم در حدی نیست که بتواند تاثیر قابل توجهی در این موارد باقی گذارد مگر اینکه اعتصاب وارد فازهای جدی‌تر شود.

چه خواهد شد؟

کاملا واضح است که طرفین به شدت به دنبال دستیابی به توافق هستند و برخلاف بسیاری از اعتصابات از حملات رسانه‌ای علیه هم‌دیگر اجتناب می‌کنند. همین که اتحادیه فعلا شهرهای کوچک‌تر را برای اعتصاب انتخاب کرده تنها برای فشار بر مدیران اداره پست نسبت به تبعات اعتصابات بزرگ‌تر است. اگر دامنه اعتصاب به شهرهای مهمی چون تورنتو و مونترال برسد و چندین روز طول بکشد به دلیل حجم بسیار بالای نقل و انتقالات پستی در این شهرها جبران آن به زودی انجام نخواهد افتاد. مهم‌تر از نامه‌ها، بسته‌های پستی و خریدهای آن-لاین است که چند سالی است حجم بسیار بالایی از نقل و انتقالات پستی را به خود اختصاص داده و چون در برخی از آنها تضمین برای دریافت در کمتر از ۴۸ ساعت وجود دارد می‌تواند روی کسب و کارهای زیادی تاثیر بگذارد.

همچنین تبلیغات کسب و کارهای کوچک و اشتراک نشریه‌ها که هر دو به شدت به انتقالات پستی وابسته هستند در صورت گسترش اعتصاب با مشکل جدی روبرو خواهند شد.

فعلا اتحادیه یک مجموعه پیشنهاد جدید به مدیران پست داده که احتمالا تا یکشنبه شب به آنها پاسخ داده می‌شود. پاسخ منفی می‌تواند با عکس‌العمل شدیدتر اتحادیه مواجه شود. تفاوت این اعتصاب با اعتصاب‌های معمول در کانادا این است که برخلاف اغلب آنها، اینجا با اعتصابی که همه کشور را متاثر خواهد کرد روبرو هستیم و به همین دلیل بعید نیست که در صورت بالا گرفتن اختلافات، نظیر نوبت قبل، مجلس فدرال کانادا مجبور به مداخله شود. اتفاقی که نمایندگان مردم عمدتا از انجام آن گریزان هستند.

چه باید کرد؟

همانطور که گفته شد این اعتصاب تاثیری بر فعالیت‌های مهاجرتی خارج از کانادا ندارد پس کسانی‌که در ایران هستند نباید نگران چیزی باشند. برای کسانی‌که داخل کانادا زندگی می‌کنند در این مدت و در صورت بالا گرفتن موضوع و اعتصاب سراسری، مراجعه به خدمات آن-لاین و پرداخت صورت‌حساب‌ها به این طریق می‌تواند بهترین راه‌حل باشد. حتی در مواردی که فرد به صورتحساب آن-لاین دسترسی ندارد می‌تواند رقمی معادل صورت‌حساب‌های ماه‌های قبل پرداخت کند تا مطمئن باشد که مجبور به پرداخت جریمه نخواهد شد تا بعدا تفاوت‌ها را جبران کند.

به محض تغییر در وضعیت، شما را از طریق همین سایت مطلع خواهیم کرد.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar