نرخ اشتغال کانادا در ماه جولای سال ۲۰۱۱
16 آگوست 2011 - 11:11
بازدید 368
8

در ماه جولای برای چهارمین ماه متوالی بر تعداد مشاغل در کانادا افزوده شد. این افزایش بیشتر در دو بخش‌ حمل و نقل و ساخت و ساز بود که توانستند کاهش نیرو در بخش دولتی و بخش آموزشی را تا حد زیادی جبران کنند. در همین زمان نرخ بیکاری نیز به پایین‌ترین میزان خود از […]

ارسال توسط :
پ
پ

در ماه جولای برای چهارمین ماه متوالی بر تعداد مشاغل در کانادا افزوده شد. این افزایش بیشتر در دو بخش‌ حمل و نقل و ساخت و ساز بود که توانستند کاهش نیرو در بخش دولتی و بخش آموزشی را تا حد زیادی جبران کنند. در همین زمان نرخ بیکاری نیز به پایین‌ترین میزان خود از سال ۲۰۰۸ به این سو رسید.

بنا بر اعلام اداره آمار کانادا، در ماه جولای و در یک مقایسه فصلی، بر تعداد مشاغل ۷ هزار و ۱۰۰ مورد اضافه شد و این در حالی بود که این مقدار کمتر از متوسط ۱۵ هزار شغلی بود که پیش از آن ۲۷ اقتصاددان و کارشناس در پاسخ به نظرسنجی Bloomberg در زمینه ایجاد اشتغال در این ماه پیش‌بینی کرده بودند. نرخ بیکاری نیز در این ماه از ۷.۴ درصد به ۷.۲ درصد کاهش یافت در حالی که همین اقتصاددانان ثبات نرخ بیکاری را برای ماه جولای پیش‌بینی نموده بودند.

گزارش اشتغال نشان‌دهنده آن است که اقتصاد کشور با وجود این که سیر بهبود در آن تا حدی کندتر شده اما همچنان در حال ایجاد شغل است. البته پایین‌تر بودن میزان اشتغال ایجاد شده این ظن را تقویت می‌کند که احتمالا اوضاع بازار کار در حال آرام گرفتن است. بر اساس اعلام آژانس آمار، افزایش حقوق سالانه نیز در ماه جولای به کمترین میزان خود از سال ۲۰۰۳ به این سو رسید.

آقای درک هالت، اقتصاددان ارشد Scotia Capital در شهر تورنتو می‌گوید: «مهم‌ترین نکته روند مداوم کاهش دستمزد است. در حالی که مصرف در حال بیشتر شدن است، این روند نزولی همچنان ادامه پیدا کرده است.»

بازار کار در کانادا زودتر از دیگر کشورهای گروه ۷ به حالت قبل از دوران رکود بازگشته و توانسته است از ماه اگست سال ۲۰۰۹ به این سو با توجه به بالا رفتن قیمت کالاها و رونق بازار مسکن به دلیل پایین بودن نرخ بهره‌ها، به طور متوسط در هر ماه ۲۵ هزار شغل به تعداد مشاغل خود اضافه نماید. 

مشکلات خارجی

آقای پاول فرلی، اقتصاددان و مشاور در RBC Economics، معتقد است که بحران بزرگ بدهی در اروپا و پیدایش یک رکود اقتصادی تازه در کشور ایالات متحده امریکا سایه‌ای تیره بر چشم‌انداز و آینده اشتغال در کانادا انداخته است. او طی گفتگویی تلفنی اظهار داشت:«موضوع اصلی تحمل و دوام آوردن در این شرایط است. اگر مشکلات خارجی عمیق‌تر شوند، شرایط ممکن است به جایی برسد که وضعیت رو به رشد و توسعه اشتغال در کشور ما را نیز به خطر بیندازد و نرخ بیکاری را بالا ببرد.»

آمار و داده‌های اداره کار امریکا نشان می‌دهد که در ماه گذشته تعداد مشاغل ایجاد شده در اقتصاد این کشور بیش از رقم پیش‌بینی شده بوده است و ۱۱۷ هزار نیروی جدید در امریکا به کار مشغول شده‌اند. این در حالی است که بنا بر نظرسنجی انجام شده در Bloomberg News، اقتصاددانان برای این ماه فقط افزایش ۸۵ هزار مورد شغل را پیش‌بینی کرده بودند. 

در ماه گذشته دلار کانادا نیز به رشد قیمت برابری خود نسبت به دلار امریکا ادامه داد.

کاهش سرعت رشد

اداره آمار کانادا در ۲۹ ماه جولای اعلام کرد که در ماه می، تولید خالص داخلی کانادا به دلیل کاهش در فعالیت بخش‌های معدن و نفت و گاز با ۰.۳ درصد کاهش همراه بود که این رقم بیشترین مقدار کاهش طی دو سال گذشته بوده است. 

بانک مرکزی کانادا نیز اعلام کرد که نرخ رشد اقتصادی سالانه کشور در سه‌ماهه دوم وبه دلیل بهبود اقتصادی ضعیف در سطح جهانی، به ۱.۵ درصد کاهش پیدا کرده که بعد از خروج کانادا از دوران رکود یعنی از سال ۲۰۰۹ به این سو، این رقم پایین‌ترین رقم ثبت شده بوده است. از ماه سپتامبر نرخ بهره پایه در بانک مرکزی روی ۱ درصد ثابت مانده است.

در ماه جولای متوسط دستمزد ساعتی نسبت به یک سال پیش، ۱.۴ درصد رشد داشته است که نسبت به رقم ۲ درصدی ماه‌های پیش از خود کاهش نشان می‌دهد و همین امر سبب شده تا رشد دستمزد در ماه جولای به عنوان پایین‌ترین رقم رشد سالانه از سال ۲۰۰۳ به این سو معرفی شود.

در این ماه تعداد ۹۴ هزار و ۵۰۰ شغل در بخش خصوصی ایجاد شد که بیشترین آن مربوط به بخش ساخت و ساز با ۳۰ هزار و ۸۰۰ شغل بود. در بخش عمده و خرده فروشی نیز ۲۷ هزار و ۵۰۰ شغل تازه ایجاد شد و در بخش حمل و نقل و انبارداری نیز ۲۷ هزار و ۷۰۰ شغل تازه به مشاغل موجود اضافه گشت. 

شرکت راه‌آهن ملی کانادا که بزرگ‌ترین راه‌آهن خصوصی کشور است، در ماه جولای اعلام کرد که طی ۱۲ ماه گذشته تعداد ۱ هزار و ۱۸۸ نیروی جدید را به استخدام درآورده که این رقم ۵.۴ درصد رشد در تعداد نیروهای این شرکت محسوب می‌شود.

کاهش مشاغل در بخش دولتی

بر اساس آمار ارائه شده، در این ماه از تعداد مشاغل در بخش دولتی ۷۱ هزار و ۵۰۰ مورد کاسته شد و تعداد خوداشتغالان نیز به میزان ۱۵ هزار و ۹۰۰ نفر کاهش یافت.

در ماه جولای مدارس ۳۰ هزار نفر از نیروهای خود را از کار برکنار کردند. اداره آمار اعلام کرد که با وجودی که در سال‌های اخیر همواره در طول تابستان تعداد نیروها در بخش آموزش دچار تغییر و تحول می‌شده اما این امر هیچ گاه تابع روند مشخصی نبوده است.

آقای فرلی معتقد است که بازار کار کانادا قوی‌تر از آنی است که در این گزارش نشان داده شده است زیرا کاهش در نیروهای آموزشی یک پدیده فصلی است که احتمالا با آغاز فصل آموزشی در چند ماه آینده روند آن معکوس خواهد شد. علاوه بر این طی ماه جولای بر میزان شاغلان تمام‌وقت ۲۵ هزار و ۵۰۰ نفر افزوده و از تعداد شاغلان پاره‌وقت ۱۸ هزار و ۴۰۰ نفر کاسته شده است.

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar