شرایط شغلی دندان‌پزشکان در کانادا
15 نوامبر 2009 - 0:32
بازدید 377
5

  از مجموعه معرفی مشاغل کانادا   آشنایی با مجموعه مشاغل مرتبط با بهداشت دهان و دندان قسمت سوم- شرایط شغلی دندان‌پزشکان   در پست قبلی به مسیری که یک دندانپزشک مهاجر برای ورود به بازار کار کانادا باید پشت سر بگذارد اشاره کردیم. در اینجا به شرایط شغلی و درآمدهای یک شاغل در این […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

از مجموعه معرفی مشاغل کانادا
 
آشنایی با مجموعه مشاغل مرتبط با بهداشت دهان و دندان
قسمت سوم- شرایط شغلی دندان‌پزشکان
 
در پست قبلی به مسیری که یک دندانپزشک مهاجر برای ورود به بازار کار کانادا باید پشت سر بگذارد اشاره کردیم. در اینجا به شرایط شغلی و درآمدهای یک شاغل در این فیلد کاری اشاره می‌کنیم. همچنین ارزیابی اجمالی خواهیم داشت از آینده این شغل در کانادا.
 
شرایط شغلی برای دندانپزشکان
همانطور که بیان شد دندانپزشکان از درآمد خیلی زیادی برخوردار هستند. برای شاغلین این حوزه نمی‌توان به راحتی از درآمد ساعتی سخن گفت چون اکثریت آنها دارای بیزینس شخصی خود هستند و لذا نظیر هر بیزینس دیگر با انعکاس دادن هزینه‌های مرتبط شغلی در حساب درآمدها-هزینه‌ها و بهره‌گیری از قوانین مالیاتی، سود خالص سالانه را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهند. همچنین افراد پرسابقه‌تر از طریق شراکت و با راه‌اندازی لابراتوارهای دندان ویژه خود، بر درآمدهای سالانه خود بیش از پیش می‌افزایند.
 
با این حال بر اساس ارزیابی‌های دولتی، متوسط درآمد ساعتی این گروه (برای کسانیکه در کلینیک‌ها یا بیمارستان‌ها کار می‌کردند) در سال ۲۰۰۰-۲۰۰۱ در انتاریو بیش از ۵۹ دلار در ساعت (بیش از ۱۲۰ هزار دلار در سال) بوده است که هم اکنون و با افزایش درآمدهای سنواتی باید بیش از این باشد. این درحالی است که همین برآوردها در برخی نقاط انتاریو در سال ۲۰۰۶ از ۸۳ تا ۹۰ دلار درآمد ساعتی هم گزارش کرده‌اند. از آنجا که نیازهای بهداشتی دهان و دندان برای تمام گروه‌های مختلف سنی فراگیر است، اگر کسی بتواند در شهرهای صنعتی و کوچک که تعداد پزشک کم اما پوشش بیمه‌های مکمل دندان فراوان است کار کند (حتی در کلینیک‌ها یا بیمارستان‌ها) درآمد به مراتب بیشتری کسب خواهد کرد. به همین دلیل این شغل در گروه پردرآمدترین ۱۰ شغل کانادا قرار می‌گیرد.
 
علاوه بر این، بر اساس اطلاعات آن-لاین سایت‌های محاسبه درآمد مشاغل (که روایی و اعتبار روش‌های پژوهش میدانی را ندارند) می‌توان اطلاعات خیلی جدیدتری را به دست آورد. در این چند نمودار که آخرین اطلاعات درباره این شغل است و در تاریخ ۲۹ اکتبر ۲۰۰۹ بروز شده، می‌توان ترکیب و مشخصات درآمدی دندانپزشکان کانادایی را بهتر ارزیابی کرد.
 
نمودار اول به ترکیب درآمدی دندانپزشکان بر اساس وضعیت شغلی اشاره دارد. همانطور که مشخص است بالاترین درآمد مربوط به کسانی است بیزینس خاص خود را دارند (self-employment) و پس از آن شرکت‌های خصوصی قرار می‌گیرند. توجه داشته باشید که درآمد ناخالص این گروه‌ها بسیار بیشتر از این ارقام است.
 
 
 
جدول دوم که به شهرها اختصاص دارد نشان می‌دهد که برخلاف تصور، متوسط درآمد دندانپزشکان در تورنتو و ونکوور از شهرهای عمده دیگر پایین‌تر است. البته اینها جنبه کلی دارد و این به معنای آن نیست که هر دندانپزشکی در مثلاً مونترال درآمدش از همکار شاغل در تورنتو بیشتر است. اگر به نمودارهای شهرهای مختلف یک استان نظیر انتاریو نگاه کنیم (نمودار آن در اینجا نمایش داده نشده است) در می‌یابیم که تقریباً همین مورد در آنجا هم صادق است یعنی متوسط درآمد دندانپزشکان در شهرهای کوچک عموماً از شهرهای بزرگ بیشتر است که این بیشتر به زیادتر بودن تعداد شاغلین در یک منطقه متمرکز و مشهور شهری (نظیر تورنتو) و رقابت بیشتر بین آنها باز می‌گردد.
  
  
مورد سوم نسبت سابقه شغلی و درآمد را نشان می‌دهد که اولاً به ماهیت رقابتی آن باز می گردد چرا که با گذشت زمان و به مرور بر مشتریان یک دندانپزشک باتجربه‌تر افزوده می‌شود. همچنین وی با اندوختن ثروت و سرمایه‌گذاری آن در حرفه‌اش، میزان درآمد سالانه خود را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. البته در این میان حوزه تخصصی فرد هم اهمیت دارد. یک دندانپزشک عمومی به تعداد مراجعین بیشتر با متوسط دریافتی کمتر سرویس می‌دهد در حالیکه مثلاً یک متخصص ارتودنسی به افراد کمتر اما با متوسط دریافتی بسیار بالاتر خدمات می‌دهد.
 
 
 آینده شغلی دندانپزشکان در کانادا
برخلاف سایر رشته‌های پزشکی، میزان تقاضا برای این رشته در شهرهای مختلف بسیار متفاوت است. در برخی بسیار خوب و در تعدادی دیگر بسیار محدود است البته در برآورد نیازهای سال ۲۰۰۹، دولت کانادا وضعیت آینده شغلی این رشته برای کل کانادا را خوب ارزیابی کرده است اما با توجه به نکته پیشتر بیان شده، علاقه‌مندان به اشتغال در این رشته باید دقت زیادی در انتخاب شهر محل کار خود داشته باشند تا با محدودیت ظرفیت شغلی روبرو نشوند.
 
نکات متعددی در مورد آینده شغلی این رشته وجود دارد. مثلاً گسترش چشمگیر برخی مناطق مسکونی در مناطق حاشیه‌ای شهرهای بزرگ نظیر ناحیه یورک در شمال تورنتو، مهاجرنشین شدن برخی مناطق شهری که با توجه به بالاتر بودن نرخ زاد و ولد در میان این گروه نسبت به سایر گروه‌های اجتماعی نشان از افزایش تقاضا در آینده دارد. همچنین پیری بخش عمده‌ای از جمعیت در دهه آینده و بروز مشکلات خاص برای این طیف از افراد (نیاز به کاشت و برجینگ نسبت به سایر افراد) نیاز بازار به این شغل را در آینده باز هم افزایش بیشتری خواهد داد.
 

 

این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected] به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar