زمان انتظار پرونده‌های نیروی متخصص فدرال، قدیم و جدید!
26 می 2011 - 12:53
بازدید 402
5

نمایندگان اداره مهاجرت کانادا از دپارتمان CICIP، اخیرا در پاسخ به پرسش‌های CMI (یکی از نهادهای متشکل از مشاوران قانونی مهاجرت که کنپارس نیز یکی از اعضای آن است) به تعدادی از سوالات مهم و ابهامات این عرصه پاسخ داده‌اند که به دلیل اهمیت موضوع در قالب چند پست مرتبط به پاره‌ای از این گفتگوها […]

ارسال توسط :
پ
پ

نمایندگان اداره مهاجرت کانادا از دپارتمان CICIP، اخیرا در پاسخ به پرسش‌های CMI (یکی از نهادهای متشکل از مشاوران قانونی مهاجرت که کنپارس نیز یکی از اعضای آن است) به تعدادی از سوالات مهم و ابهامات این عرصه پاسخ داده‌اند که به دلیل اهمیت موضوع در قالب چند پست مرتبط به پاره‌ای از این گفتگوها خواهیم پرداخت. یادآوری می‌شود که زمان ارسال پاسخ‌ها حدود سه هفته قبل بوده اما آمارها عموما بر اساس نتایج بررسی پرونده‌ها در پایان سال ۲۰۱۰، (ماه دسامبر) بیان شده است. قرار است در فرومی که اواخر هفته اینده برگزار می‌شود طیف گسترده‌تری از سوالات مرتبط با این موضوعات با نمایندگان اداره مهاجرت طرح شود.

سوال: پرونده‌هایی که قبل از ۲۷ فوریه ۲۰۰۸ (یعنی قبل از اجرای قانون سی-۵۰ و اعلام اولین فهرست مشاغل مورد نیاز که در آن تاریخ ۳۸ عنوان یا گروه شغلی اعلام شد) دریافت شده‌اند الان در چه وضعیتی هستند؟

پاسخ: از پرونده‌های قبل از اجرای سی-۵۰، هم‌اکنون ۳۵۵ هزار پرونده نیروی متخصص فدرال در نوبت رسیدگی قرار دارند و متوسط زمان انتظار برای ۸۰ درصد این پرونده‌ها در دسامبر ۲۰۱۰، ۶۲ ماه (بیش از ۵ سال) بوده است. که البته نسبت به زمان انتظار ۶۸ ماه در سال ۲۰۰۷ (آخرین سال قبل از اجرای قانون جدید) کاهش نشان می‌دهد. هم‌چنین تعداد  پرونده‌ها نیز در دو سال گذشته یک کاهش ۴۸ درصدی داشته‌اند که از پیش‌بینی‌های قبلی اداره مهاجرت، وضعیت بهتری را نشان می‌دهد.

سوال: وضعیت پرونده‌های فهرست اول (۲۸ نوامبر ۲۰۰۸ تا ۲۵ جون ۲۰۱۰) چگونه است؟

پاسخ: در دسامبر ۲۰۱۰، حدود ۱۶۵ هزار پرونده مربوط به فهرست اول نیروی متخصص فدرال در نوبت بوده‌اند. زمان بررسی برای این پرونده‌ها الان ۱۷ ماه است.

سوال: و وضعیت پرونده‌های فهرست دوم (از ۲۶  جون ۲۰۱۰ تا کنون) به چه گونه است؟

پاسخ: حدود ۸ هزار نفر الان در نوبت بررسی پرونده در گروه فهرست دوم مشاغل هستند اما اطلاعات کافی برای بیان مدت زمان انتظار این پرونده‌ها در دست نیست. البته CIO الان بررسی‌های مقدماتی را در مدت چند هفته انجام می‌دهد. اولین ویزای اقامت دائم برای این فهرست هم اخیرا در لیما صادر شد؛ با حدود ۵ ماه و نیم انتظار از زمان دریافت فایل در CIO.

سوال: دلیل این صف طویل چیست؟ وقتی اداره مهاجرت سی-۵۰ را با محدودیت زیاد در تعداد مشاغل مورد قبول اعلام کرد، استدلال این بود که قرار است بررسی پرونده‌های این فهرست خیلی سریع انجام شود اما به نظر می‌رسد که آن وعده‌ها محقق نشده است. آیا قرار است به جای یکی، دو صف طویل انتظار داشته باشیم؟

پاسخ: زمانی که دپارتمان در سال ۲۰۰۸ تغییرات جدید را در برنامه نیروی متخصص فدرال اعلام کرد هدف ما این بود که افرادی را که بازار کار کانادا به تخصص آنها نیاز جدی دارد به سرعت وارد کانادا کنیم. اما به‌رغم کاهش فهرست به ۳۸ رشته، تقاضا برای مهاجرت به کانادا بسیار بالا بود و به همین دلیل CIC خیلی بیش از آنچه که برای بررسی در توان داشت، پرونده تقاضا دریافت کرد. در دسامبر ۲۰۱۰، حدود ۱۷۳ هزار نفر بر اساس سی-۵۰ در نوبت هستند و پرونده ۸۰ درصد آنها در مدت ۱۷ ماه بررسی می‌شود. در همین فاصله یک کاهش ۴۸ درصدی هم در صف تقاضاهای قبل از سی-۵۰ داده‌ایم. به رغم همه این پیشرفت‌های بزرگی که در دو سال گذشته انجام شده ما درک می‌کنیم که هنوز متقاضیان باید در صف، منتظر بمانند.

هدف ما این است که سیستم جذب مهاجر به نیازهای بازار کار بهتر پاسخ‌گو باشد. با اولویت‌بندی تقاضاهای نیروی متخصص فدرال، ما ابتدائا در حال پاسخ‌گویی به اضطراری‌ترین نیازهای بازار کار کانادا هستیم.

تذکر کنپارس: آنچه در اینجا بیان شد صرفا نقل پرسش‌ها و پاسخ‌های مطرح شده است وگرنه کاملا روشن است که این پاسخ‌ها با عملکرد اداره مهاجرت در تناقش است. همانطور که پیشتر توضیح داده‌ایم اولا تاخیر زمان ورود مهاجران به بازار کار کانادا به دلیل ساز و کارهای این بازار به صورتی نیست که تعجیل ادعایی مسئولان، تاثیر قابل توجهی در آن داشته باشد و دوم اینکه اگر واقعا سرعت دادن در پرونده‌های فهرست دوم مشاغل فدرال به دلیل نیازهای بازار بوده چرا در آن رشته‌هایی (نظیر پزشکی) اتفاق افتاده که به دلیل نیاز به مجوز، افراد زودتر از ۳-۴ سال دیگر نمی‌توانند در آنها وارد بازار شوند و تازه همان رشته‌ها در فهرست قبل هم بوده‌اند و می‌شد با سرعت دادن به پرونده‌های آن فهرست، به هدف ادعایی اداره مهاجرت دست یافت.

نکته آخر اینکه همین هفته گذشته این اداره در پاسخ به پیشنهادات کنپارس برای تغییر سیستم امتیازبندی و بررسی پرونده‌ها اعلام کرده بود که سرعت دادن به تعدادی از پرونده‌ها نسبت به بقیه، خلاف عدالت است حال چگونه ادعا می‌شود که همین اقدام با توجیه اولویت دادن به نیازهای بازار کار کانادا، عملی درست، منطقی و عادلانه است و مگر هدف کنپارس از طرح آن پیشنهاد چیزی غیر از کمک به رفع نیازهای بازار کار، منتهی با روش‌های منطقی و علمی و نه به شکل آشفته و باری‌به هر جهت اداره مهاجرت بوده است؟

در پست‌های بعدی به تعدادی دیگر از پرسش‌ها خواهیم پرداخت.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar