رانندگی در کانادا: بخش اول- دریافت گواهینامه
14 اکتبر 2009 - 0:45
بازدید 346
9

یکی از اولین مدارکی که شما به عنوان یک تازه‌وارد برای دریافت آن اقدام خواهید کرد می‌تواند گواهینامه رانندگی Driver’s Licence باشد.       این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها […]

ارسال توسط :
پ
پ

یکی از اولین مدارکی که شما به عنوان یک تازه‌وارد برای دریافت آن اقدام خواهید کرد می‌تواند گواهینامه رانندگی Driver’s Licence باشد.  
 

 

این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

 

 

صرفنظر از اینکه شما بخواهید در ماه‌های اولیه ورود به کانادا اتومبیل تهیه کرده و رانندگی کنید، دریافت گواهینامه بسیار مفید است. گواهینامه شاید معتبرترین مدرک کانادایی باشد که تمام اطلاعات ضروری در مورد شما به عنوان یک کارت شناسایی را داراست. این اطلاعات عبارتند از نام کامل، آدرس، عکس و امضای شما. در واقع، به همین دلیل با داشتن آن شما نیازی به همراه داشتن سایر مدارک شناسایی نیستید و می‌توانید پاسپورت و برگه لندینگ خود را در منزل باقی گذارید. چون در همان محل از شما عکس می‌گیرند و حداقل تا ۵ سال این عکس را همه جا نشان خواهید داد توصیه می‌کنیم با ظاهری مرتب و آراسته برای شرکت در آزمون آیین نامه به دفتر مربوطه مراجعه کنید. 
 

تا حدود یک سال پیش کانادایی‌ها با همین کارت شناسایی و بدون هیچگونه مدرک دیگری به آمریکا سفر می‌کردند. البته هم اکنون نیز فرم خاصی از گواهینامه‌ها با هزینه بیشتر در دسترس است که به یک میکروچیپ مجهز است و با داشتن آن برای عبور از مرز نیازی به مدارک دیگر نیست. در این باره در آینده بیشتر خواهیم گفت. 
 

قوانین مربوط به راهنمایی و رانندگی و از جمله شرایط صدور و استفاده از گواهینامه رانندگی در کانادا در حوزه اختیارات استانی است لذا قوانین و حتی انواع گواهینامه در استان‌های مختلف تفاوت دارد. به همین دلیل در اینجا نمی‌توانیم همه آنها را توضیح دهیم. برای آشنایی با جزییات آن شما می‌توانید به وب سایت وزارت حمل و نقل ministry of transportation استان مربوطه مراجعه کنید. 
 

همچنین زمانیکه شما از یک استان به استان دیگری نقل مکان می‌کنید موظف هستید در مدت زمان معینی گواهینامه استان جدید را دریافت کنید که بسته به نوع گواهینامه شما ممکن است نیازی به انجام آزمون جاده‌ای نباشد و تنها یک اقدام اداری انجام شود. 
 

آیا با گواهینامه رانندگی ایرانی می‌شود در کانادا رانندگی کرد؟

اجمالاً خیر. شما اگر گواهینامه بین‌المللی از ایران دریافت کنید برای مدت محدودی (دو تا شش ماه در استان‌های مختلف) می‌توانید رانندگی کنید اما معمولاً در این مدت پس از ورود به کانادا بعید است که چنین فرصتی فراهم آید. ضمن اینکه به دلیل تفاوت برخی قوانین و تابلوهای مهم توصیه می‌کنیم قبل از مرور دقیق دفترچه قوانین و مقررات رانندگی در استان مربوطه، حداقل یک جلسه رانندگی با تمرین دهنده و دریافت گواهینامه رانندگی کانادایی رانندگی نکنید.

 این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

البته سابقه رانندگی شما در ایران ارزشمند است و ارائه آن در زمان تقاضا برای گواهینامه کانادا می‌تواند در دریافت گواهینامه کانادایی مفید باشد لذا حتماً ترجمه رسمی به همراه اصل آن را همراه داشته باشید. اگر شما قبل از این در کشور دیگری به غیر از ایران گواهینامه رانندگی دریافت کرده باشید (نظیر آلمان، انگلستان، ژاپن، کره …) ممکن است بتوانید بدون انجام آزمون جاده، گواهینامه دریافت کنید. برای کسب اطلاع در این باره و آشنایی با اسامی کشورها، بهترین محل وب سایت وزارت حمل و نقل استان محل زندگی است. 
 

در انتاریو شما به عنوان یک تازه‌وارد با سابقه رانندگی و دارای گواهینامه از یک استان یا کشور دیگر باید طی ۶۰ روز بعد از اسکان در استان برای گواهینامه اقدام کنید. 
 

انواع گواهینامه رانندگی اتومبیل شخصی

برخلاف ایران، گواهینامه رانندگی خودرو شخصی نیز در کانادا متنوع است مثلاً در انتاریو ۳ رده گواهینامه وجود دارد. در مرحله اول شما با گذراندن امتحان آیین نامه و ارزیابی بینایی، یک گواهینامه رتبه سطح یک G۱ دریافت می‌کنید. این گواهینامه از نظر ظاهر هیچ تفاوتی با دوتای دیگر ندارد و به عنوان کارت شناسایی قابل استفاده است اما شما با آن نمی‌توانید رانندگی کنید مگر به شرطی که یک تمرین دهنده رسمی و دارای مجوز (یا دارنده گواهینامه G با حداقل ۴ سال سابقه رانندگی و رعایت برخی مقررات که گواهینامه‌اش نشان دهنده چنین مجوزی باشد) در کنار شما نشسته باشد. در این صورت هم ممکن است بسته به قوانین استان مربوطه و سن و سال شما، برای تمرین در ساعاتی خاص یا برخی خیابان‌ها یا بزرگراه‌ها محدودیت داشته باشید. تقاضا برای این گواهینامه به پاسپورت، برگه لندینگ، مدرکی که نشان‌دهنده آدرس شما در انتاریو باشد و (اگر موجود باشد) اصل و ترجمه گواهینامه ایرانی شما نیازمند است. 
 

در رده بعدی گواهینامه G۲ در انتاریو ارائه می‌شود. آزمون این گواهینامه به صورت تست جاده‌ای road test است اما ممتحن شما را برای آزمون، داخل بزرگراه نمی‌برد لذا شما در مسیرهایی رانندگی خواهید کرد که حداکثر سرعت در آنها ۶۰ کیلومتر در ساعت است. شما با این گواهینامه می‌توانید در همه خیابان‌ها رانندگی کنید اما بسته به سابقه رانندگی شما، برخی محدودیت‌ها در رانندگی در بزرگراه‌ها ممکن است همچنان وجود داشته باشند. ضمناً شما باید تا قبل از گذشت ۵ سال از زمان صدور گذرنامه G۱، گواهینامه اصلی G را دریافت کنید و گرنه مجبور می‌شوید که کل مراحل دریافت گواهینامه را از ابتدا تکرار کنید. 
 

در انتاریو شما با داشتن گواهینامه سطح یک باید یک سال برای شرکت در آزمون سطح دوم صبر کنید مگر اینکه در مدارس و آموزشگاه‌های رسمی و دارای مجوز، دوره‌های آموزشی را طی کنید و مدرک بگیرید. در این صورت می‌توانید پس از ۸ ماه در آزمون G۲ شرکت کنید. اما اگر گواهینامه ایرانی خود را همراه داشته باشید که نشان دهد شما در حداقل یک سال گذشته به طور مداوم رانندگی می‌کرده‌اید می توانید از قید محدودیت یک ساله فرار کنید و سریعاً برای شرکت در آزمون جاده‌ای ثبت نام کنید. 
 

امروزه تعداد زیادی مدرس ایرانی در شهرهای بزرگ کانادا با مجوز رسمی فعالیت می‌کنند و شما می‌توانید با مراجعه به صفحه راهنمای مشاغل نشریات ایرانی و یا پرس و جو از دوستانتان یک نفر را انتخاب کنید و بسته به نیاز در کنار او رانندگی در کانادا را بیاموزید. 
 

چون تهیه خودرو در زمان آزمون جاده‌ای وظیفه کسی است که می‌خواهد آزمون بدهد همین مدرس می‌تواند با دریافت هزینه‌های مربوطه، ماشین روز امتحان شما را هم فراهم کند تا بدون دغدغه به محل آزمون بروید. 
 

به دلیل رعایت دقیق قوانین از سوی اکثر رانندگان و سخت‌گیری پلیس با متخلفین، رانندگی در کانادا بسیار ساده‌تر از ایران است و لذا تقریباٌ تمام افراد خانواده که قانوناً بتوانند گواهینامه بگیرند (در انتاریو افراد بالای ۱۶ سال) این کار را می‌کنند. معمولاً بسیاری از کسانیکه در کانادا رانندگی را می‌آموزند در آزمون جاده، در همان بار اول قبول می‌شوند در حالیکه در موارد بسیاری رانندگان قدیمی و سابقه‌دار مردود شده‌اند. صرفنظر از غرور و مسائلی از این دست، مهم‌ترین دلیل این امر وجود عادت‌های نامناسب رانندگی در میان رانندگان باتجربه ایرانی است که هر یک به تنهایی می‌تواند سبب مردود شدن راننده شود لذا توصیه می‌کنیم با کمک یک تمرین دهنده از این عادات نادرست مطلع شده و در جهت رفع آنها اقدام نمایید. 
 

رانندگی مطمئن و بی‌خطری را در کانادا برای شما آرزو می‌کنیم

 این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar